Біологія 9 Класс

  23 05 22 Тема  Основи генетичної   та клітинної інженерії..

  Тести .

Вказати назву процесу завдяки якому отримують кефір

а) фагоцитоз

б) бродіння

в) гниття

г) ферментація

2 Назвіть основні галузі застосування біотехнологій

а) охорона природи

б) промислове виробництво

в) сільське господарство

г) медицина

д) фармокологія

3 Оберіть галузі з якими біотехнологія має тісні зв'язки

а) екологія

б)  економіка

в) сільське господарство

г) ембріологія

4 Оберіть основні характеристики біотехнології

а) принципи біотехнології людина почала використовувати лише у 19 ст.

б) використовує живі організми

 в) використовує біологічні процеси

г) не використовується за виробництва лікарських препаратів

 5 Біотехнологічні методи широко використовуються в таких галузяж медицини

а) репродуктивна медицина

б) генна медицина

в) ветиринарна медицина

г) трансплантація

6 Успіхами у створенні ГМО є а) створення рису, що є джерелом вітаміну А

б) створення бактерій, які виробляють людський інсулін.

в) створення ліків , що знижують ризик утворення тромбів з молока генетично модифікованих кіз.

г) здатність  здійснювати екстракорпаративне запліднення.

Повторити тему Селекція.


 

 

 

 

 19 05 22 Тема Огляд традиційних технологій.

Завдання  Так- ні.

1 Центри походження і різноманітності культурних  рослин дослідив МІВавилов

2 Центри різноманітності культурних рослин не є районами їхнього походження.

3 У селекції рослин немає можливості використовувати різні форми штучного добору.

4 Для різноманітності вихідного матеріалу в селекції рослин застосовують різні форми гібридизації.

5 В селекції широко використовують  щеплення.

6 Одним із перших об'єктів скотарства були коні.

7 Важливою галуззю тваринництва в Україні є птахівництво.

8 Свійським тваринам притаманне лише статеве розмноження.

9 У селекції застосовують споріднене і неспоріднене схрещування.

Опрацювати параграф 56,57. 58.

 

 

 

 

 

 

 

 

 16 05 22 Тема Методи селекції рослин.  Методи селекції тварин.

Тести

1 Наука про створення нових і поліпшення існуючих сортів рослин, порід тварин та штамів мікроорганізмів.

а) біоніка

б) енвайронментологія

 в) генетика 

г) селекція

2 Штучно  створена людиною група рослин, які мають біологічну й морфологічну подібність із метою одержання високого врожаю

а) порода

б) сорт

в) штам

г) клон

3 Укажіть, який метод не використовується в селекції рослин

а) гібридизація

б) добір

в) штучний мутагенез

г) близнюковий

4 Питання, пов'язані з походженням культурних рослин

а) МІ Вавилов

б) Г Мендель

в) В І Вернадський

г) Т Морган

5 Чи дозволеним на сьогоднішній день є клонування людини?

а) так, дозволено

б) ні, клонування забороняється

в) дозволено, але не в усіх країнах

г) кожен сам має право вирішувати. що дає згоду на обробку свого біологічного матеріалу з метою створення клона

6 Гібридизація організмів, які не мають тісних родинних зв'язків, називається

а) інбридинг

б) аутбридинг

в) гетерозис

 7  Центр походження соняшника і кукурудза а) Індійський

б) Середземноморський 

в) Східноазіатський

г) Центральноамериканський

8 Хто відкрив центри походження та різноманітності культурних рослин

а) Вавилов 

б) Мечніков

в) Гук

г) Бернард

9 Схрещування близькоспоріднених організмів, це:

а) імбридинг

б) аутбридинг

в) штам

г) штамп

Опрацювати параграф 55, щоб виконати тести опрацюйте спочатку параграф 55, вивчити терміни.

Центри походження і різноманітності культурних рослин дослідив М І Вавилов. Під його керівництвом у 20- 30 роках  19 ст. було організовано численні експедиції в різні куточки нашої планети. Вони встановили , що для кожного з видів культурних рослин їснує свій центр різноманітності, де виявлкео найбільшу кількість їхніх сортів і форм.Центри різноманітності та походження культурних рослин, за М І Вавиловим: Південно- азійський тропічний, Східноазійський, Південно- західноазійський, Середземноморський, Абіссінський, Центральноамериканський, Південноамериканський. Широко в селекції використовують щеплення - особливий спосіб штучного об'єднання частин різних особин. Райони одомашнення і походження порід свійських тварин пов'язані з давніми центрами землеробства.


 

 

 

 

 

12 05 22 Тема Поняття про селекцію. Генетично модифіковані організми. Введення в культуру  рослин.

Селнкція - наука про теоретичні основи та методи створення нових і поліпшення існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів, пристосоваеих до сучасних вимог сільського господарства та промисловості. Породою тварин або сортом рослин називають сукупність особин одного виду з певними спадковими ознаками. Штам - це чиста культура  мікроорганізмів. Селекція відіграє важливу роль у вирішенні основного завдання сільського господарства - забезпечення максимапьного обсягу виробництва високоякісних харчових продуктів за мініиальних вкладених коштів і витрат енергоносіїв. Для успіху селекційної роботи дуже важливе генетичне різноманіття вихідного матеріалу. Штучний добір - це відбір людиною найбіль цінних щодо господарських цілей тварин, росдин, мікроорганізмів для отримання від них нащадків з бажаними ознаками. Ефективеість селекції залежить не лише від форми штучного добору, а й від правильного вибору батьківських  пар плідників і застосування відповідної системи сжрещування організмів - гібридизації. Внутрішньовидова гібридизація є спорідненою і неспорідненою.

Опрацювати  параграф 54, вивчити терміни, завдання письмово на вибір з Помірнуй сторінка 229.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12  09 05 22 Контрольнна робота  з теми Надорганізмові біологічні системи.

1 рівень.     Тестові завдання.

1 Елементарною одиницею бірсфери є:

а0 геологічні оболонки Землі

б) літосфера

в) атмосфера

г) біогеоценоз

2Властивість спільного впливу екологічних факторів на організми

а) явище взаємодії екологічних факторів

б)  закон чистоти гамет

в) закон одноманітності гібридів першого покоління 

г) закон взаємокомпенсації факторів

д) біогенетичний закон.

3 Хто із вчених запропонував поняття Біосфера

а) А.Гумбольт

б) С Рудницький

в) В. Докучаєв

г) В.І Вернадський

д) Е. Зюсс

4 Енергія при переході на наступний трофічний рівень втрачається?

а) так

б) ні

5 Вчений , що запропонував термін  Екологія

а)К. Ліней

б) Е Геккель

в) Тенслі

в) В.Сукачов

г) С.Гершенсон

6 Спрямовані послідовні зміни угруповань організмів, які із часом призводять до перетвореннч самої екосистеми мають назву:

а) сукцесія

б) агроценоз

в) ьіоценоз

г) біогеоценоз

д) екосистема

7 Відмітьте функції живої речовини:

а) газова

б) концентраційна

в) окисно - відновна

г) ядерна 

д) біохімічна

8 Виберіть із списку первинні сукцесії:

а) оселенння лишайників на скельній породі

б) поява сосни на піщаному березі

в) відновлення лісу після пожежі

г) відновлення степу внаслідок занепаду сільського господарства

д) перетворення болота на тайгу

9 Стабільність екосистеми характеризується:

а) цілісністю

б) здатністю до самовідтворення

в) стійкістю

г) саморегуляцією

д) сукцесіями.           

2 рівень Встановити відповідність між природоохоронними територями:

1 Ьіосферні заповідники

2 Національні природні парки

3 Ботанічний сад

4 Природні заповідники

5 Зоологічний парк

6 Пам'ятки природи

А Природоохоронні, науково - дослідні иа культурно - просвітні установи, покликані зберігати цінні природні, а також історико- культурні комплекси та об'єкти.

Б Окремі унікальні природні утворення, які мають природоохоронне, наукове, естетичне або пізнавальне значення.

 

В Природоохоронні науково - дослідні установи загальнодержавного значення.

Г Територія, на якій з науково- дослідною, освітньою та навчальною метою культивуються, вивчаються і демонструються колекції живих рослин з різних частин світу і різних кліматичних поясів.

Д Заповідники міжнародного значення.

Е Території, де утримуються рідкісні, іноземні та місцеві види фауни з метою охорони їх генофонду та для організації наукової і просвітницької діяльності.

Встановити відповідність щодо ознак із царства  рослин:

1 Офіційний державний документ, в якоиу зведено відомості про сучасний стан рідкісних рослин, таких, що перебувають під загрозою зникнення, та типових природних угруповань, які потребують особливого режиму їх використання.

2 Відсутність достовірних знахідок певного виду принаймі за останні 50 років.

3 Стан біосфери, який пов'язаний із розумовою діяльністю людини.

4 Державний документ про сучасний стан видів тварин і рослин, які перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їхнього збереження та науково обгрунтованого відтворення.

5 Взаємовідносини види чи популяції із екосистемою та їхнє в ній розташування.

А Чорний список

Б  Ноосфера

В Екологічна ніша

Г Червона книга України

Д Зелена книга України

3 рівень

Відтворіть порядок вторинної сукцесії

1-1

2-2

3-3

4-4

5-5

6-6

А Поява берези

Б Поява сосни звичайної

В Лісова пожежа

Г Поява кущів та напівкущів

Д Поява трав'янистої рослинності

Е Формування стійкої зрілої екосистеми соснового лісу 

4 рівень Побудуйте правильно речення  : антропогенною, колообіг речовин, колообіг енергії, абіотичною - обмін речовин між-----------------------------------

Варіант2 : абіотичною, колообіг енергії, колообіг речовин, антропогенною та біотичною частинами екосистем.

--------------------------------------------- розмаїття організмів, видів та їхніх угрупувань ( одним словом).


            

         

 

 

 

 

 05 05 22 Тема Біосфера  як цілісна система.

Тести 

1 Що таке екологічні фактори?

А) сукупність усіх чинників середовища, що діють на живий організм.

Б) певний чинник, що дівє на організм.

В) сукупність усіх чинників середовиша, що діють тільки на надорганізмиову систему.

2 Типи екологічних факторів

А) абіотичніЮ біотичні

Б) абіотичні, біотичні, антропогенні

В) біотичні , антропогенні

3 Оберіть характеристику абіотичних факторів

А) діяльність людини

Б) вплив живих організмів один на одного

В) чинники неживої природи

4 Оберіть характеристику біотичного фактора

А) чинники неживої природи

Б) вплив живих організмів один на одного

В) діяльність людини.

5. Оберіть характеристику антропогенного фактору

А) чинники неживої природи

Б) вплив живих організмів один на одного

В) діяльність людини

6 Оберіть значення діапазону сталості

А) діапазон між мінімумом і максимумом екологічних факторів

Б) стресові зони й межі стійкості відносно кожного фактора навколишнього середовища

В) фактор, який найбільш впливає на виживання

7 Оберіть значення екологічної ніши 

А) положення виду в системі біоценолзу

Б) положення популяції в системі біогеоценозу

В) положення екосистеми

8 Оберіть , що належить абіотичних факторів

А) опади, сніговий покрив, вітер

Б) конкуренція, хижацтво, празитизм

В) руйнування середовища існування,необмежене положення\ 

9 Оберіть, що належить до біотичних факторів

 А) конкуренція, хижацтво, паразитизм

Б) руйнування середовища існування, необмежене положення.

В) опади, сніговий покрив, вітер.

Опрацювати параграф 52, 53, повторити тему Надорганізмові біологічні системи для підготовки до контрольної роботи.






 

 

 

 

 

 

 

 

 

02 05 Тема Біотичні, абіотичні.антропогенні фактори. Стабільність екосистем та причини її порущення.

Тести

1 Якщо з даних організмів можна було б утворити ланцюг живлення, то консументами 1 порядку в ньому була б 

а) липа

б) яструб

в) гусінь

г) синиця

2 Популяція організмів, які живляться живими істотами чи мкртвою органічною речовиною

а) продуценти

б) редуценти

в) консументи

3 Згідно правила екологічної піраміди на кожний наступний рівень переходить біомаса й енергія у %

а)1%

б) 5%

в) 10%

г) 100%

4 Із даного переліку оберіть штучні екосистем:

а) поле

б) город

в) ставок

г) озеро

 д) ліс

ж) естуарій

5 Розрізняють продуктивність

а) первинну

 б) вторинну

6 Функціонування будь - якої екосистеми пов'язане

а) з перетворенням енергії

б) колообігом речовин

7 Навести приклади консуиентів 1, 2 порядку.

Опрацювати параграф 50, 51. Навчальний проект Виявлення рівня антропогеннного впливу в екосистемах своєї місцевості.Сторінка 211, після параграфа 50.

Усі складові навколишнього середовища, які впливають на стан і властивості живих організмів та їхніх угруповань, називається екологічними факторами. Фактори є : біотичні. антропогенні. біотичні. Абіотичні фактори -_ це компоненти та властивості неживої природи. Біотичні - це різні форми взаємодій між живими організмами. Антропогенні фактори - це різні форми господарської діяльності людини. Властивості стабільності екосистеми: цілісність, стійкість, здатність до самовідтворення, саморегуляція. Цілісність екосистем забезпечують взаємодії популяцій організмів усередині угрупоавнь між собою та з фізичним середовищем. Здатність до самовідтворення зумовлена властивістю організмів відновлювати свою чисельність. Стійкість проявляється  в їхній  властивості протистояти несприятливим умовам. Саморегуляція полягає в тому, що кількісні і якісні показники їхньої біопродуктивності, густоти популяцій, швидкості колообігу речовин.

     21 04 22 Тема Огляд основних еукаріотичних таксонів.

Тести

1Віруси як неклітинні форми життя відкрив вчений

а) Л Пастер

б)К Боуз

в) Д. Івановський

г) вВернадський

2 Для вирусів  є характерним

а) містить лише ДНК або РНК

б) належить до одноклітинних організмів

в) містить власну блок - синтезуючу систему

г) містить ДНК іРНК

3 Будова простого вірусу

а) ДНК та РНК+ білок

б) ДНК або РНК + білок

в) ДНК або РНК + білок + вуглевод

г) ДНК або РНК + білок +ліпідна мембрана

4Віруси називають внутрішньоклітинними паразитами, бо вони:

а) живляться поживними речовинами клітини

б)використовують будівельний матеріал клітини для утворення нових вірусних часток

в) ростуть за рахунок поживних речовин клітини - господаря

г) всі відповіді правильні

5 В рослину вірус може потрапитим в результаті

а) зараження

б) пошкодження цитоплазми

в) пошкодження клітинної оболонки

 г) замороження

6Віруси розмножуються

а) лише у водному середовищі

б) лише в клітині хазяїна

в) самостійно за межами хазяїна

г) за наявності сонячного світла і тепла.

Опрацювати параграф 47, повторити тему Біорізноманіття.


 

 

 

 

 

18 04 22 ТемаОсновні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Неклітинні форми життя.

Завдання так - ні.

1 систематику започаткував К. Ліней.

2 Принцип подвійних назв ввів Ж.Б,Ламарк

3Найменша одиниця класифікації - вид

4 Найвища одиниця класифікації  - тип.

5Види складаються з популяцій .

6 Неклітинні форми життя: пріони, віроїди

Опрацювати параграф 46, вивчити терміни, скласти 6 тестів. 

 
 
 
 
11.01.2021
Опрацювати параграф 29,30 вивчити терміни в параграфів 29,30
Скласти 6 тестів до одного с параграфіф. Повторити поннятя домінантні , рецесивні ознаки

14.01 2021
Тема Закономірності спадковості ,які встановив Г.Мендель. Статистичний характер законів Спадковості та їхні цитологічні основи.
Тестові завдання
1) Генетика вивчає 
а)спадковість
б) мінливість
2)Основоположником генетики вважають 
а)Г.де. Фріз
б) Г.Мендель
в)Е.Чермак
3) Назву генетика запропонував
а) Е.Чермак
б)Г.Мендель
в)У.Бетсон
4)Приклади фенів 
а)колір
б)форма
в)розмір 
5) Особени в генотипі якіх є дві однакові алелі називають
а)гетерозиготами
6)гомозиготами 
6)метод генотичних досліджень 
а) гібридологічний
б)  штучний
в)генетичний
7) Види схрещування 
а) моногібридне
б) дигібридне
в) полігібридне 
8) Генеогогічний метод 
а) вивчення родоводу
б) вивчення рельєфу шкіри пальців 
в) діагностика захворювань 
9) Цитологічний метод 
а)порівння варіантів ознак
б) дослідження хромосмного набору
в) досягнення молекулярної біології
10)Біохімічний метод
а)встановлення генетичної структури популяції
б) діагностика спадкових захворювань 
в)вивчення рельєфу шкіри пальців
11)Метод дермато гліфіки 
а) вивчення родоводу 
б) досягнення молекулярної біології
в)рельєф шкіри пальців
12)Метод генетичної інженерії 
а)досягнення молекулярної біології
б)генетична структура популяції
в)Порівння варіантів ознак
Опрацювати параграф 31,виписати та вивчити терміни повторити поннятя з генетики 
18.01.2021
Тема ознака як результат взаємодії генів. поняття зчеплене узпадкування 
Опрацювати параграф 32, вивчити терміни . завдання поміркуй після паранрафа 32-письмово
 21.01.2020
Тема Генетика статі й успадкування , зчеплене зі статю
Використай код
1384108 
Опрацювати параграф 33-34 , виписати і вивчити терміни 
повторити поняття порода , сорт, ознаки кількість і якість 
11.02.2021
Тема захист проектів складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак(Скласти родовідне дерево). Тестові завдання 
8636272
Повторити терміни з теми генетика.
29.03.2021
Тема неклітині форми життя Огляд основних  опрацювати 47 виконатыпрктичну роботу в робочих зошытах на сторінці 200 повторити тему органічного світу .пі
01.04.2021
Узагальнення знань з теми  біорізноманіття революція органічного світу 

І рівень 

1. Укажіть середовище еволюційних процесів:

     А  екосистема                        В  популяція

     Б  рід організмів                  Г  вид організмів

 

2.  Виберіть гомологічні органи:

     А  крила кажанів та крила комах

     Б  крила кажанів та плавці китів

     В  зябра  річкового рака та річкового окуня

     Г  додаткові корені картоплі та ризоїди зозулиного льону

 

3. Зазначте органели, спільні для клітин прокаріотів та еукаріотів:

     А  ядро                                     В  мітохондрії

     Б  ендоплазматична сітка        Г  рибосоми

 

4. Визначте, чим справжні багатоклітинні тварини відрізняються від первинних багатоклітинних:

     А  у них наявні диференційовані клітини

     Б  у них наявна нервова система

     В  їхні клітини мають ядра

     Г  у них відсутні м’язові клітини

 

5. Зазначте, як називають просторове та трофічне положення популяції певного виду в екосистемі:

    А  місцеперебування                   В  симбіоз

    Б  трофічний рівень                     Г  екологічна ніша

 

6.  Укажіть типи природоохоронних територій, які функціонують в Україні:

    А  лише заповідники                  

    Б  лише заказники

    В  лише національні природні парки

    Г  заповідники, національні природні парки, заказники

ІІ рівень


7. Установіть відповідність між еволюційними процесами та їхнім визначенням:

1 мікроеволюція            А еволюційні процеси, які призводять до виникнення     

2 видоутворення                 нових видів

3 макроеволюція           Б еволюційні процеси, які призводять до виникнення     

4 конвергенція                    надвидових систематичних одиниць

                                          В еволюційні процеси, які призводять до виникнення     

                                           подібних ознак у представників неспоріднених

                                            організмів

                                          Г еволюційні процеси, які призводять до виникнення     

                                          нових популяцій та підвидів

8.  Установіть відповідність між парами видів та відносинами, які між ними можуть виникати:

А  підосичник—осика                                         1  коменсал—хазяїн

Б  орхідеї—тропічні дерева                           2  паразит—хазяїн

В  малярійний комар—людина                     3  кровосисний вид—живитель

Г  малярійний плазмодій—людина               4  хижак—здобич

                                                                         5  мутуалістичні відносини

 

10. Назвіть ознаки, притаманні різним формам природного добору:

Рушійний

Стабілізуючий

Дизруптивний

1 сприяє виникненню декількох різних фенотипових груп особинодного виду

1 зберігається середня норма реакції

1 фенотип змінюється у певному напрямку, відповідно до напрямку змін у довкіллі

2 зберігається середня норма реакції

2 фенотип змінюється в певному напрямку, відповідно до напрямку змін у довкіллі

2 сприяє виникненню декількох різних фенотипових груп особин одного виду

3 фенотип змінюється в певному напрямку, відповідно до напрямку змін у довкіллі

3 сприяє виникненню декількох різних фенотипових груп особин одного виду

3 зберігається середня норма реакції

 

 

ІІІ рівень

11. Чому екосистеми не можуть існувати без продуцентів? Відповідь обґрунтуйте.

12. Що спільного та відмінного в сучасних еволюційних поглядах та теорії Ч. Дарвіна?


                               Четвертий рівень 


7.  Дайте визначення поняттям:

    Палеонтологія—

    Біогеоценоз—

Еволюція ---

Фіогенез-

Руди менти--

Вірусологія--

05 04 2021 Тема Екосистема. Різноманітність екосистем. Тест на закріплення знань на сторінці 201, завдання 1-10. Опрацювати параграф 48. виписати і вивчити терміни. Повторити поняття :популяція, вид, екосистема, моніторинг. 

https://www.youtube.com/watch?v=T2mPKd0DK4w

08.04.2021 

Тема харчові звязки потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. 

Опрацювати параграф 49

Скласти харчові звяйзки в екосистемах письмово в зошитах завдання 

Поміркуй 204 завдання

Стабільність екосистем та їх порушення дати письмову віпдповідь на запитання питання опрцювати парграф 51 виписати й вивчити терміни

в зошитах перечислити субцесії нашої місцевості повтортит поннятя біосфера

01 1121 Тема Типи клітин та їхня порівняльна характеристика рослинна та тваринна клітини.

Мета ознайомити учнів з рослинною та тваринною клітинами, розвивати пізнавальний інтерес, виховувати уважність. 

Обладнання підручник, таблиця Будова рослинної клітини, Будова тваринної клітини.

Тип уроку комбінований.

Хід уроку

1Організаційний момент

2Актуалізація опорних знань

Тести

1Ендоплазматична сітка

а)зерниста

б)незерниста

в) гладенька

2Ендоплазматична сітка пов'язана з а)ядром

б)лізосомами

в) комплексом Гольджі

3Основна структурна одиниця комплексу Гольджі

а) лізосоми

б)діктіосоми

в)вакуоля

4Функція комплексу Гольджі

а) накопичення сполук

б)синтез білків

в)захисна

5Лізосоми - це

а)молекули

б) атоми 

в) мікроскопічні міхурці.

6 Вакуолі мають вигляд

а)пухирців

б)порожнин.

Вивчення нового матеріалу

Рослини і тварини мають клітинну будову. Основні відмінності між клітинами тварин і рослин. Клітинна оболонка відсутня у тварин також вакуоля, хлоропласти. У рослин  вакуоля трапляється.Органели  руху є у клітинах водоростей і сперматозоїдів вищих спорових рослин.Будова рослинної клітини клітинна оболонка, плазматична мембрана, ядро,вакуоля, мітохондрії, хлоропласти, органели руху. Будова тваринної клітини глікокалікс. плазматична мембрана, ядро, мітохондрії, органели руху.

Узагальнення і систематизація знань.

Бесіда

1Яку будову має рослинна клітина?

2Яку будову має тваринна клітина?

3 Що спільного або відмінного в будові клітин

4 З переліченого вибрати органели рослинної і тваринної клітини: клітинна стінка, ядро, мітохондрії, пластиди, травні вакуолі, лізосоми, апарат Гольджі, ендоплазматична сітка, рибосоми, глікокалікс.Письмово в зошитах.

Домашнє завдання Опрацювати параграф 15,вивчити терміни..

021121 Тема Лабораторна робота 3.

Вивчення структурно- функціональної різноманітності клітин.

Мета: вивчити особливості будови клітин прокаріотів і еукаріотів, навчитися розпізнавати на схемах постійних мікропрепаратах, мікрофотографіях прокаріотичні та еукаріотичні клітини.

Обладнання: мікроскоп,різні мікропрепарати, електронно- мікроскопічні фотографії клітин.

Хід роботи

Виконати роботу в робочих зошитах, сторінка 61, дати відповіді на запитання, зробити висновок до роботи.

Домашнє завдання Повторити параграф 15, терміни вивчити.

08 11 21 Тема Обмін речовин та енергії.

Метаболізм - це складний ланцюг перетворень різноманітних сполук, починаючи від надходження їх в організм й закінчуючи видаленням кінцевих продуктів. Кінцевими продуктами є вуглекислий газ та вода.Сукупність реакцій синтезу поновленя хімічного складу називають пластичним обміном. Ці процеси називають процесами асимиляції. Сукупність реакцій розщеплення складних сполук до простіших, що супроводжуються виділенням енергії називають енергетичним обміном або дисимиляція.Дихання - це сукупність процесів, які забезпечують надходження в організм кисню, а також видалення вуглекислого газу. Процеси диханя, які відбуваються одночасно з фотосинтезом називають фотодихання. Етапи енергетичного обміну підготовчий - перебігає в цитоплазмі клітин усіх організмів.Безкисневий- молекула глюкози розщеплюється на 2 молекули піровиноградної кислоти. Кисневий етап- органічні сполуки, що утворилися на безкисневому етапі, окислюються до кінцевих продуктів.

Опрацювати параграф 16, вивчити терміни,завдання Поміркуй на сторінці 67.

07 02 2022 Тема Лабораторне дослідженя 3.


Тема Мінливості у рослин і тварин.

Мета: ознайомитися з причинами модифікаційної мінливості у росдин і тварин.Навчитися будувати варіаційний





9 клас (біологія)

Тема. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій

Мета: сформувати поняття «мутації», «мутагени»; ознайомити з видами мутацій, різноманітними класифікаціями мутацій; розкрити причини та наслідки мутацій; навести конкретні приклади мутацій; розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, мову, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та ціннісне ставлення до всього живого; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета, розширювати кругозір учнів.

Обладнання: малюнки й фотографії ознак, що демонструють різні види мутаційної мінливості та мутагенів, мультимедійна дошка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Складання асоціативного кросворду

М

I

Н

Л

И

В

І

С

Т

Ь

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Вікно в історію»

Людей, які відрізнялись від решти через певні відхилення у зовнішності здавна вважали монстрами, різного роду виродками. Їх усіляко клеймили, у часи інквізиції їх навіть піддавали різного роду тортурам через їх буцімто диявольське походження. В кращому випадку цих осіб показували на ярмарках за гроші в якості дивини.

Зараз же є розуміння природної, а не потойбічної появи цього явища.

Питання до учнів: що є причиною даних змін людського організму? Так. Звичайно, це  генетичні мутації. Про них сьогодні і піде мова на уроці (оголошення теми та мети уроку)

Метод «Проблемне питання»

Чи можуть мутації бути корисними? (Заслуховування відповідей учнів).

ІV. Вивчення нового матеріалу

Прослухайте, будь ласка, інформацію та проаналізуйте її.

Частота народження дітей із синдромом Дауна зростає від 0,5 % у 30-річних жінок до 2 % у 45-річних. Загальна ймовірність виникнення різноманітних спонтанних мутацій у дітей, народжених матерями віком понад 42 роки, становить близько 30 %. У сорока­річних чоловіків кількість нащадків з карликовим зростом, вкороченими кінцівками, сідлоподібним носом зростає вдесятеро порівняно з двадцяти­річними.

  • Як ви гадаєте, з чим пов’язане виникнення цієї мутації?

  • Чому саме вік впливає на підвищення відсотка мутацій?

Коржинський Сергій Іванович (1861–1900) — російський ботанік, один із засновників фітоценології, незалежно від Гуго де Фріза обґрунтував мутаційну теорію («теорію гетерогенезу»), протиставив її дарвінізму.

Мутаційна мінливість є явищем, спільним для організмів різного рівня організації. На сьогоднішній день відомі мутації у всіх класів тварин, рослин і вірусів. Існує багато мутацій і в людини.

Згідно із законом М. І. Вавилова, у тварин мають траплятися фенотипи, що аналогічні спадковим хворобам людини. Дійсно, багато патологічних станів, що виявлені у тварин, можуть бути моделями спадкових хвороб людини. Так, у собак спостерігається гемофілія, яка зчеплена зі статтю. Альбінізм виявили у багатьох видів гризунів, кішок, собак, птахів і плазунів. Для вивчення м’язової дистрофії використовують мишей, велику рогату худобу, коней; епілепсії — кролей, пацюків, мишей; аномалій у будові ока — гризунів, собак, свиней та інших тварин. Спадкова глухота існує у гвінейських свинок, мишей і собак. Вади будови обличчя людини, що є гомологами заячої губи (розщілини верхньої губи) та вовчої пащі (розщілини верхньої щелепи і твердого піднебіння), спостерігаються у лицьовому відділі черепа мишей, собак, свиней. На спадкові хвороби обміну речовин в організмі, наприклад ожиріння й цукровий діабет, хворіють також миші.

Мутації — це якісні та структурні зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління

Завдання групам: опрацювати наданий матеріал в інтернеті , знайти наслідки мутацій

   1. Фізичні мутагени. Найбільш ефективним фізичним мутагеном є іонізуюче випромінювання. Проходячи крізь клітини, рентгенівські промені, гамма-промені, ядерні частинки й інші іонізуючі випромінювання на своєму шляху вибивають електрони із зовнішніх оболонок атомів або молекул, перетворюючи їх на позитивно заряджені частинки. Іонізуюче випромінювання може вплинути на ДНК як прямо, так і опосередковано, через іонізовані молекули й атоми інших речовин.

      До фізичних мутагенів належить також ультрафіолетове випромінювання, що було встановлено радянськими генетиками на початку 20-х років. Однак його мутагенний ефект істотно менший, ніж у іонізуючих випромінювань.

   Ще більш слабкий ефект має підвищена температура, яка для теплокровних тварин і людини майже не має суттєвого значення внаслідок сталості температури їхнього тіла.

Фізичні мутагени:

•    йонізуюче випромінювання;

•    радіоактивний розпад;

•    ультрафіолетове випромінювання;

•    надмірно висока або низька температура.

   2. Хімічні мутагени. Відомі кілька типів хімічних мутагенів, що відрізняються будовою та механізмом дії. Хімічні мутагени викликають мутації всіх типів.  Хімічні мутагени були відкриті пізніше за фізичні. Значний внесок в їхнє вивчення зроби­ла українська генетична школа, очолювана академіком С.М. Гершензоном. Дослідники щорічно відкривають нові хімічні мутагени (зокрема, акридинові барвники, нітритна кислота, гідроген пероксид, формальдегід (метаналь), деякі лікарські препарати тощо). На­приклад, алкалоїд колхіцин унеможливлює утворення веретена поділу, що спричинює подвоєння числа хромосомних наборів у клітині. Газ іприт (або гірчичний газ), який використовували як хімічну зброю, підвищує частоту мутацій у піддослідних мишей у 90 разів. Дія незначних концен­трацій цього газу на самців дрозофіли значно підвищує частоту летальних мутацій в Х-хромосомі (до понад 7 %). Нітритна кислота здатна спричиняти генні мутації, пов'язані зі зміною пар нуклеотидів, напри­клад ГЦ - на АТ, АТ - на ЦГ. Хімічними мутагенами, зокрема, є наркотич­ні речовини, небезпечний вплив яких виявляється не лише в людини, що їх вживає. Мутації, спричинені наркотиками, можуть передаватись на­щадкам і викликати у них різноманітні спадкові захворювання і вади.

Хімічні мутагени:

•    окисники та відновники (нітрати, нітрити, активні форми кисню);

•    алкілуючі реагенти (йодацетамід);

•    пестициди (гербіциди, фунгіциди);

•    деякі харчові добавки (ароматичні вуглеводні, цикламати);

•    продукти переробки нафти;

•    органічні розчинники;

•    лікарські препарати (препарати ртуті, імунодепресанти).

 

   3. Біологічні мутагени. Існують біологічні мутагени: молекули ДНК і віруси. Установлено, що цілий ряд мутацій у тварин, рослин і людини — це результат дії вірусів. До біологічних мутагенів належать віруси та токсини, що виробляють деякі бактерії. В уражених вірусами клітинах мутації відбуваються знач­но частіше, ніж у здорових. Вивільнення вірусної ДНК та утворення вірус­ної частинки, яка потім заражає інші клітини, може супроводжуватись захопленням частини ДНК хазяїна. У такий спосіб віруси здатні переноси­ти генетичну інформацію між різними особинами одного або різних видів (горизонтальне перенесення генів). Цей процес має важливе значення в еволюції прокаріотів.

Біологічні мутагени:

•    специфічні послідовності ДНК — мігруючі генетичні елементи;

•    деякі віруси (вірус кору, краснухи, грипу);

•    продукти обміну речовин (продукти окислення ліпідів);

•    антигени деяких мікроорганізмів.

   Мутагени посилюють інтенсивність природного мутаційного процесу в 10—100 разів, а найпотужніші хімічні супермутагени — у тисячі разів.

Фізхвилинка. Дихальна гімнастика. Уявіть, що у Вас в правій руці квітка. Подивіться на неї, що це за квітка, якого вона розміру, кольору, який в неї запах.

Уявіть, що в лівій руці у Вас свічка. Подивіться на неї, що це за свічка, якої форми, кольору.

Тепер повільно вдихніть аромат Вашої квітки, і цім повітрям повільно загасить свічку.

Ще раз вдихніть аромат квітки…, загасить свічку….

Ще раз вдихніть аромат квітки…, загасить свічку….

Ваш організм звільнився від використаного повітря, а кожна клітинка отримала свіжу порцію кисню і готова для продовження активної роботи.

   IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ. Виконання тестових завдань:

  1. Що таке мутаційна мінливість:

а) зміна генотипу;

б) зміна фенотипу;

в) зміна генотипу і фенотипу.

  1. Які мутації називають індукованими?

а) ті що виникають раптово під впливом певних чинників;

б) виникають під впливом цілеспрямованої діяльності людини.

3. Що таке мутагени?

а) гени, що зявилися у результаті мутацій;

б) чинникі які викликають мутації;

в) організми які з’явилися у результаті мутацій.

4. Закон гомологічніх рядів у спадковій мінливості відкрив;

а) Г. Міллер;

б) М.І. Вавілов;

в)  Т. Морган

5. Установіть відповідність між мутагенами та їх групами:

1. Фізичні мутагени

2. Хімічні мутагени

3. Біологічні мутагени

а) колхіцин

б) флюорографія

в) ультрафіолетове опромінення

г) низькі температури

д) газ іприт

є) синтетичні миючі засоби

е) вірус краснухи

ж) рентгенівське опромінення

з) концерогенні харчові домішки

і) вірус грпу

  Підбиття підсумків уроку, рефлексія

 — Сьогодні на уроці я  зрозумів, що…

 — У мене виникло запитання щодо…

   V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

   1) Вивчити матеріал §36     підручника.

  2) підготувати додаткову інформацію за вибором «Охорона людей від дії мутагенів», «Наслідки вибуху на атомній електростанції ЧАЕС»

   VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Види мутацій у природі(перегляд відео ролика https://www.youtube.com/watch?v=66ArsJp5SNs)

VІІ. Домашнє завдання Опрацювати параграф 35, вивчити терміни.

11 04 Тема Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиок життя.

Мета ознайомити учнів з світоглядними та науковими поглядами на походження та історичний розвиток життя.

Поступовий розвиток живої матерії зумовив взаємозв'язок усіх рівнів живого на нашій планеті.Ідею про це висловив видатний учений В.І Вернадський. Елементарною одиницею еволюції є популяції органінізмів, а середовищем еволюційних змін - екосистеми.Основними напрямками напрямками еволюційного процесу є: біологічний прогрес і регрес. Біологічний прогрес є наслідок досконалих адаптацій до умов мешкання.Біологічний регрес є неспроможність пристосовуватися до змін довкілля. Біологічний прогрес може бути досягнений

різними щляхами : ароморфоз,ідіоадаптація, дегенерація.Гіпотези виникнення життя на планеті: Креціонізму, аьіогенезу,біогенезу. Опрацювати параграф 43, вивчити терміни, дати письмову відповідь на запитання.Якими шляхами може бути досягнений біологічний прогрес.Виконуємо домашні завдання і надсилаємо.


























1.Що таке мутаційна мінливість:

а) зміна генотипу;

б) зміна фенотипу;

в) зміна генотипу і фенотипу.

2.Які мутації називають індукованими?

а) ті що виникають раптово під впливом певних чинників;

б) виникають під впливом цілеспрямованої діяльності людини.

3. Що таке мутагени?

а) гени, що зявилися у результаті мутацій;

б) чинникі які викликають мутації;

в) організми які з’явилися у результаті мутацій.

4. Закон гомологічніх рядів у спадковій мінливості відкрив;

а) Г. Міллер;

б) М.І. Вавілов;

в)  Т. Морган

5. Установіть відповідність між мутагенами та їх групами:

1. Фізичні мутагени

2. Хімічні мутагени

3. Біологічні мутагени

а) колхіцин

б) флюорографія

в) ультрафіолетове опромінення

г) низькі температури

д) газ іприт

є) синтетичні миючі засоби

е) вірус краснухи

ж) рентгенівське опромінення

з) концерогенні харчові домішки

і) вірус грпу

1.Що таке мутаційна мінливість:

а) зміна генотипу;

б) зміна фенотипу;

в) зміна генотипу і фенотипу.

2.Які мутації називають індукованими?

а) ті що виникають раптово під впливом певних чинників;

б) виникають під впливом цілеспрямованої діяльності людини.

3. Що таке мутагени?

а) гени, що зявилися у результаті мутацій;

б) чинникі які викликають мутації;

в) організми які з’явилися у результаті мутацій.

4. Закон гомологічніх рядів у спадковій мінливості відкрив;

а) Г. Міллер;

б) М.І. Вавілов;

в)  Т. Морган

5. Установіть відповідність між мутагенами та їх групами:

1. Фізичні мутагени

2. Хімічні мутагени

3. Біологічні мутагени

а) колхіцин

б) флюорографія

в) ультрафіолетове опромінення

г) низькі температури

д) газ іприт

є) синтетичні миючі засоби

е) вірус краснухи

ж) рентгенівське опромінення

з) концерогенні харчові домішки

і) вірус грпу


1.Що таке мутаційна мінливість:

а) зміна генотипу;

б) зміна фенотипу;

в) зміна генотипу і фенотипу.

2.Які мутації називають індукованими?

а) ті що виникають раптово під впливом певних чинників;

б) виникають під впливом цілеспрямованої діяльності людини.

3. Що таке мутагени?

а) гени, що зявилися у результаті мутацій;

б) чинникі які викликають мутації;

в) організми які з’явилися у результаті мутацій.

4. Закон гомологічніх рядів у спадковій мінливості відкрив;

а) Г. Міллер;

б) М.І. Вавілов;

в)  Т. Морган

5. Установіть відповідність між мутагенами та їх групами:

1. Фізичні мутагени

2. Хімічні мутагени

3. Біологічні мутагени

а) колхіцин

б) флюорографія

в) ультрафіолетове опромінення

г) низькі температури

д) газ іприт

є) синтетичні миючі засоби

е) вірус краснухи

ж) рентгенівське опромінення

з) концерогенні харчові домішки

і) вірус грпу

    йонізюче випромінювання;

   радіоактивний розпад;

   ультрафіолетове випромінювання;

   надмірно висока або низька температура.

окисники та відновники (нітрати, нітрити, активні форми кисню);

   алкілуючі реагенти (йодацетамід);

   пестициди (гербіциди, фунгіциди);

    деякі харчові добавки (ароматичні вуглеводні, цикламати);

   продукти переробки нафти;

   органічні розчинники;

   лікарські препарати (препарати ртуті, імунодепресанти).

    деякі віруси (вірус кору, краснухи, грипу);

   продукти обміну речовин













Ген хромосома мутація


Ген хромосома мутація


Ген хромосома мутація


Ген хромосома мутація


Ген хромосома мутація


Ген хромосома мутація


Ген хромосома мутація

Ген


Хромосома

Мутація

ПIБ


Я

Група

Вчитель





































ПIБ


Я

Група

Вчитель






































ПIБ


Я

Група

Вчитель





































ПIБ


Я

Група

Вчитель















































М

I

Н

Л

И

В

І

С

Т

Ь




М

I

Н

Л

И

В

І

С

Т

Ь





М

I

Н

Л

И

В

І

С

Т

Ь













Фізичні мутагени














































Хімічні мутагени




























Біологічні мутагени















Комментариев нет:

Отправить комментарий

Природознавство 5 клас.

01 11 21  Практичне заняття Тема Розділення сумішей фільтруванням.  Девіз уроку Без сумніву, всі наші знання починаються з досліду.  Мета на...