24 05 22 Повторення теми сталий розвиток і раціональне природокористування.
Тести
1Діяльність людини в природних екосистемах повинна бути
а) такою ,що приносить користь людині, але не завжди є безпечною для природи
б) спрямована на задоволення виключно потреб людини
в) раціонально
г) непрогнозовано
2 Одним із класичних прикладів сукцесій у середовищі є заростання лісового озера. Через обміління струмків, що живлять озеро притік води з нього зменшується. озеро міліє, заростає і змінюється його видовий склад.Який із законів природокористування описує цей приклад
а) все пов'язано з усім.
б) закон максимуму
в) закон падіння природно- ресурсного потенціалу
г) закон оптимуму.
3 При вирощуванні сільськогосподарських культур для отримання високого врожаю необхідно забезпечити рослини достатньою кількістю світла, тепла, сонячної енергії, поживних речовин. З дією якого закону природокористування ми тут маємо справу
а) закон розвитку за рахунок зовнішнього середовища
б) усе повинно кудись діватися
в) закон спільної дії природних чинників
г) закон максимуму
4 Причиною екологічної катастрофи на острові Пасха стало
а)винищення лісів
б) погіршання клімату
в) нездатність адаптуватися до умов життя
г) відмова від ведення сільського господарства
5 Причиною занепаду поселення вікінгів на острові Гренландія стало
а) винищення лісів
б) погіршання клімату
в) нездатність адаптуватися до умов життя в цьому середовищі
г) відмова від ведення сільського господарства
6 Новітні агротехнології передбачають
а) сучасні способи обробітку грунту
б) раціональний полив
в) розумне використання добрив
г)меліоративні заходи
Повторити тему параграф 39 - 50.
23 05 22
Повторення теми Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології.
Завдання . Вставити пропущені слова.
1Відсутність чіткої законодавчої бази та правил поведінки з небезпечними біологічними об'єктами створює.....................................
2 З військовою метою використовують як самих збудників хвороб, так і токсичні продукти їхньої життєдіяльності, що розповсюджуються за допомогою.......................................
3 Розвиток медицини у цілому, а також профілактика й лікування інфекційних захворювань потребують................................
4 Кожна інфекція потребує своїх методів лікування і профілактики, що ускладнює ..............................................................
5 Біологічна зброя дегко транспортується, її складно......................................................
6 Ураховуючи потенційну загрозу ГМО, у багатьох країнах світу ухвалено............................................
Повторити темуЗастосування результатів біологічних дсліджень у медицині,селекції. та біотехнологій ,параграф 51-62.
021121 Тема Водне середовище життя.
11 клас
Тема: «Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів»
Мета:
освітня: розглянути особливості взаємодії організмів в агроценозах, з'ясувати структуру, особливості функціонування та шляхи підвищення продуктивності агроценозів;
розвивальна: розвивати вміння аналізувати отриману інформацію щодо взаємодії штучнихта природних екосистем;
виховна: виховувати розуміння єдності всіх видів живих організмів у природі.
Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: агроценози, агроекологія, альтернативне землеробство.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Вправа «Вірю – не вірю»
Екосистема може нормально функціонувати лише за відносно стабільних умов зовнішнього середовища
Угруповання організмів утворюють з навколишнім середовищем єдине ціле – екосистему
Екосистеми не саморегульовані системи, які не здатні підтримувати гомеостаз
В екосистемах відбуваються поступальні зміни у відповідь на зміни у взаємодії між живими організмами
Прикладом циклічних змін в екосистемі може бути замулення озера
Залежно від умов ділянки на початку процесу, виокремлюють первинну та вторинну екологічну сукцесії
Прикладом вторинної сукцесії може бути оселення лишайників на скельних породах
Прикладом первинної сукцесії може бути відновлення лісів після пожеж
Регресивні сукцесії, пов'язані зі спрощенням екосистем, зниженням чисельності й продуктивності організмів
Прикладом регресивної сукцесії є Азовське море
Сукцесії ведуть до зростання біорізноманіття, але лише до клімаксної стадії
Пригадайте! Що таке штучні екосистеми?
У світі масово вирощують лише 90 видів рослин, а основну масу рослинних харчових продуктів дають не більш ніж 20 видів, 14 з них належать до двох родин - злакових і бобових. До хлібних злакових людства належать лише 7 культур. Це пшениця, рис, кукурудза, жито, а також ячмінь, овес і просо, що й утворюють переважну більшість агроекосистем. А чим агроекосистеми відрізняються від природних екосистем?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
АГРОЕКОСИСТЕМИ (агроценози) - це штучні екосистеми, створені людиною для отримання сільськогосподарської продукції( поля, штучні пасовища, городи, сади, виноградники, ягідники, квітники, лісопаркові смуги).
За оцінками науковців усі агроценози займають близько 10 % поверхні суші і дають людству 90% харчової енергії.
Структура агроценозу. Агроценозам притаманні ті самі ознаки, що й природним екосистемам. До їх складу входять певні види рослин або тварин, що визначають вид агроценозу, вони мають певний тип взаємодії між організмами, що їх утворюють. Такі штучні екосистеми містять ті самі складники, що й природні: продуценти, наприклад, жито й бур'яни, консументи, поміж яких комахи, гризуни, а також редуценти - гриби та бактерії (рис. 150). Людина є обов'язковою ланкою харчового ланцюга в будь-якому агроценозі. Вона створює цей агроценоз, забезпечує його високу продуктивність, а потім збирає та використовує врожай.
Агроекологія - розділ екології, що вивчає взаємини організмів з чинниками довкілля у процесі сільськогосподарського виробництва. Найважливіше завдання цього розділу - розроблення методів, які забезпечили б високу продуктивність угідь та отримання екологічно чистої продукції з найменшими затратами енергії.
Основними екологічними проблемами сучасного землеробства (самостійна робота з матеріалом підручника)
спустелювання земель - деградація земель у посушливих ділянках земної поверхні, що відбувається під дією природних (зміни клімату, водний дефіцит) або антропічних (надмірне випасання, вирубування лісів, будівництво доріг тощо) чинників;
ерозія ґрунту - процес руйнування й знищення ґрунтового покриву під дією води (водяна ерозія), вітру (вітрова ерозія), перевипасу, тобто надмірного випасання (пасовищна ерозія), зрошення (іригаційна ерозія), промислової діяльності (техногенна ерозія);
засолення ґрунту - накопичення в його верхніх шарах солі, що виникає під дією ґрунтових і поверхневих вод, надмірного поливу, надмірного зрошення;
підтоплення та заболочування - збільшення вмісту води в ґрунті внаслідок зміни гідрологічного режиму території;
забруднення ґрунтів - надходження й накопичення в ґрунті сполук важких металів, пестицидів, радіонуклідів, що позначаються на родючості ґрунтів й здоров'ї людини;
виснаження ґрунту - збіднення ґрунтів на вміст гумусу (дегуміфікація), Кальцію (декальцінація) та інших елементів живлення рослин;
забур'яненість угідь - поширення аборигенних (щириця звичайна, осот польовий рожевий), інвазійних (галінсога дрібноквіткова, амброзія полинолиста), стійких до гербіцидів (лобода біла, березка польова) видів бур'янів, що знижує врожайність і якість продукції, є причинами отруєння тварин і захворювань людей, поширення паразитів рослин.
Основою сучасного землеробства мають стати закони екології та екологічно обґрунтовані заходи:
фітомеліорація, сівозміна, застосування сидератів (зелених добрив).
Сьогодні в світі впроваджують кілька напрямів альтернативного землеробства: органічне землеробство, біодинамічне землеробство, біоінтенсивне міні-землеробство, малозатратне стале землеробство, екологічне землеробство, пермакультура. Все більше застосовують контурне землеробство (формування полів відповідно до контурів певного типу ґрунтів), адаптивне рослинництво (управління ростом і розвитком культурних рослин на основі інформації про стан рослин у кожний даний момент), органічне землеробство (з повною відмовою від мінеральних добрив, отрутохімікатів). Застосування закритих або краплинних зрошувальних систем.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Завдання на порівняння
Порівняйте за допомогою таблиці в робочому зошиті природні екосистеми та агроекосистеми. Сформулюйте висновок про їхню стійкість у часі.
Ознака |
Природні екосистеми |
Агроекосистеми |
Тип екосистем (за стійкістю) |
|
|
Причини виникнення |
|
|
Видове біорізноманіття |
|
|
Кругообіг речовин |
|
|
Трофічні ланцюги й мережі |
|
|
Ступінь біопродуктивності |
|
|
Саморегуляція |
|
|
Джерело енергії |
|
|
Кругообіг речовин і потік енергії |
|
|
Панівна форма добору |
|
|
ІV. Інструктаж домашнього завдання
Опрацювати § 36-37 повторити космічна роль зелених рослин вивчити терміни підручника, пит. усно;
Біологія + Дизайн. Пермакультура в присадибному господарстві
2021 н. р.
I етап Всеукраїнської олімпіади з біології - 11 клас
Теоретичний тур
Тестові завдання ( група А )
Виберіть одну правильну відповідь. (Правильна відповідь оцінюється в 0,5 б.)
1.Продихи містяться в:
а) корі; б) корку; в) кірці; г) шкірці.
2. У стеблі деревних рослин механічні тканини розташовані у:
а) осьовому циліндрі; б) серцевині; в) ендодермі;
г) серцевині та осьовому циліндрі.
3.Який параметр квітки неможливо визначити на основі її діаграми?
а) кількість елементів оцвітини;
б)розташування та особливості елементів оцвітини ;
в) положення зав’язі ; г) кількість тичинок ;
4. Здатність рослин відновлювати втрачені органи або
ушкоджені частини, називають :
а) трансформацією ;б) мацерацією ; в) регенерацією ;
г) стратифікацією ;
5.Бічні корені у рослин формуються в :
а) провідній зоні ; б) всисній зоні ;в) зоні розтягування ;
г) зоні поділу ;
6.Вкажіть, як називається екологічна група
водоростей, представники якої мають дрібні розміри і
знаходяться у завислому стані в товщі води :
а) едафітон ;б) планктон ; в) бентос ; г) перифітон.
7.У результаті мейозу в організмі мохів утворюються:
а) всі клітини гаметофіту; б) всі клітини спорофіту ;
в) гамети; г) спори.
8.За типом живлення ланцетник є типовим:
а) паразитом; б) сапрофітом;в) хижаком; г) фільтратором.
9.У хрящових риб:
а) відсутні як зяброві кришки, так і плавальний міхур;
б) відсутні зяброві кришки, але є плавальний міхур;
в) є плавальний міхур, але відсутні зяброві кришки;
г) є клоака, але відсутній плавальний міхур.
10.Педипальпи наявні в :
а) комах; б) павуків ; в) молюсків; г) ногохвісток.
11. Найвищу здатність до фагоцитозу мають:
а) нейтрофільні лейкоцити; б) тромбоцити;
в) В-лімфоцити; г) макрофаги (моноцити).
12. Протибольовий центр локалізується у:
а) довгастому мозку; б) мості;в) мозочку; г) середньому мозку.
13.Пріони складаються:
а) тільки з ліпідів;б) тільки з білків;
в) тільки з нуклеїнових кислот; г) тільки з вуглеводів.
14.Спільним для клітин прокаріотів та еукаріотів є наявність:
а) рибосом; б) муреїну у клітинній стінці;
в) мітохондрій; г) ендоплазматичної стінки.
15.При неповному домінуванні в результаті моногібридногосхрещування відбувається розщеплення за фенотипом у співвідношенні:
а) 9 : 3 : 3 : 1; б) 1 : 2 : 1; в) 3 : 1; г) 1 : 1.
16.Під час фізичного навантаження одним з джерел енергії для м'язів є глюкоза, утворена внаслідок глюконеогенезу. В якому органі цей процес відбувається найбільш інтенсивно ?
а) нирки; б) м’язи;в) печінка; г) тонкий кишечник.
17. Яка сполука є кінцевим продуктом гліколізу?
а) вуглекислий газ; б) лактат;
в) піруват; г) аденозинтрифосфат.
18. Коли здійснюється кепуваннямРНК ?
а) під час транскрипції; б) після повного закінчення транскрипції; в) під час транспорту мРНК в цитоплазму;
г) під час трансляції.
19.Позахромосомними генетичними елементами бактерій є:
а) пілі; б) рибосоми;
в) піруват; г) плазміди.
20. У помідорів пурпурне забарвлення стебла(А) домінує над зеленим (а), розсіченелистя (В) - над цільнокраїм (b). Оберіть
генотип гомозиготної рослини із зеленим стеблом і розсіченим листям:
а) ААВВ; б) АаВb; в) ааВВ; г) ААbb.
Тестові завдання (група Б)
У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильними можуть бути від одної до декількох.(Правильна відповідь оцінюється в 1 бал)
Укажіть рослини, у яких листки позбавлені продихів :
а) елодея; б) береза; в) латаття біле;
г) валіснерія; д) півники.
2. Оберіть правильні твердження :
а) всі дводольні рослини є покритонасінними;
б) всі однодольні рослини є покритонасінними;
в) хвощі є покритонасінними рослинами;
г) всі дерева є покритонасінними рослинами;
д) папороті є покритонасінними рослинами.
3Для хвойних рослин характерні ознаки:
а) наявність насіннєвої шкірки; б) утворення плодів;
в) вітрозапилення; г) широкий спектр життєвих форм;
д) перевага спорофіту у життєвому циклі.
4. З наведеного переліку оберіть рослини, для яких притаманні одностатеві квітки:
а) обліпиха; б) огірок; в) верба; г) помідор;д) вишня.
Фотосинтез з виділенням кисню здійснюють:
а) хлорела; б) дріжджі; в) ціанобактерії;
г) зелені бактерії; д) евглена зелена.
6. До ксерофітів належать:
а) саксаул, товстянка; б) латаття, очерет;в) рогіз, проліски;
г) тюльпан, конвалія; д)бріофіліум, агава.
7. До бактеріальних захворювань рослин належать:
а) кільцева гниль; б) парша;в) тютюнова мозаїка;
г) п’ятнистість плодів томатів; д) фітофтороз.
8. До складу «кефірних зерен» входять:
а) молочнокислі бактерії; б)пропіоновокислі бактерії;
в) метаногенні бактерії; г) оцтовокислі бактерії; д) дріжджі.
9. Серед комах крила можуть бути наявні у:
а) тарганів; б)бліх; в) робочих бджіл;
г) вошей; д) робочих мурах.
10. Укажіть риси будови тіла притаманні кільчастим червам:
а) первинна порожнина тіла; б) вторинна порожнина тіла;
в) сегментованість тіла; г) наявність двокамерного серця;
д) черевний нервовий ланцюг.
11.Моторні нейрони людини мають :
а) один аксон ; б) один дендрит; в) одне ядро;
г) одну мітохондрію ; д) один аксонний горбик.
12. Двомембранну будову мають:
а) ядро;б) мітохондрії;в) пластиди; г) вакуолі;д) рибосоми.
13. Зазначте, які функції в клітині виконуєплазматична мембрана еукаріотичнихклітин:
а) відокремлює внутрішнє середовищеклітини від зовнішнього;
б) відповідає за синтез білків;
в) забезпечує енергетичні потреби клітини;
г) забезпечує вибіркову проникність;д) сприймає подразники.
14. Вкажіть, які організми запасаютьвуглеводи у вигляді глікогену:
а) гриби;б) віруси;в) бактерії;г) рослини;д) тварини.
15.Хвороба, яка ніколи не передається від батька до сина,
може спадкуватися як :
а) залежна від статі; б) зчеплена з Х-хромосомою; в) аутосомна;
г) мітохондріальна; д) зчеплена з Y-хромосомою.
16. Матеріальними носіями спадкової інформації можуть бути:
а) АТФ; б) вітаміни; в) ДНК; г) РНК; д) пріони.
17.Чим довше історично співіснує система паразит-хазяїн, тим менше негативноговпливу паразита на хазяїна – це поясню-
ється:а) принципом емерджентності;б) правилом конструктивної емерджентності;в) законом необхідної різноманітності;г) законом подібності;д) законом збільшення ступеня ідеальності(ефект «чеширського кота»).
18. Укажіть непластичні види щодо типу харчування:
а) ведмідь; б) коала; в) лінивець; г) горобець; д) панда.
19.Нобелівську премію з фізіології та медицини у 2020 році отримали ХарвіДж. Альтер, Майкл Хоутон, Чарльз М. Райсза «вікриття вірусу»:
а) гепатиту А; б) гепатиту В;в) гепатиту С; г) гепатиту Д.
20.Виберіть прояв закону єдності організму й середовища його існування.
а)швидкість бігу гепарда зростає у наслідок тренування його м’язів;
б)зменшення температури повітря восени є стимулом до пожовтіння листя дерев; в)вичерпання бактеріями запасу поживних речовин у пробірці спричиняє сповільнення росту їх колонії; г)плоске тіло ската є адаптивною ознакою бентосних організмів
Тестові завдання групи В(по 4 бали)
В1. Встановіть відповідність між рисою організму й особливістю наземно-повітряного середовища, пристосуванням до якої вона є.
1. довгий корінь
2. велика концентрація
сахарози в цитоплазмі
3. широкі вуха
4. наявність крил
А твердість ґрунту
Б висока температура
В заморозки
Г низька густина повітря
Д нестача води
В2. За описом функції вкажіть про який з вітамінів іде мова.
1.синтезування нікотинамідаденіндинуклеотиду;
2.утворення колагену;
3.участь у світлосприйнятті;
4.потрібен для відкладання Кальцію у кістках
А Вітамін С
Б Вітамін РР
В Вітамін А
Г Вітамін К
Д Вітамін Д3
В3.На рисунку зображено нижні щелепи, які притаманні певним групам хребетних тварин.
3.1 Встановіть відповідність між зображеннями щелеп і назвами тварин, яким вони можуть належати:
А – заєць; Б – кінь; В – крокодил; Г – пінгвін; Д – собака; Е – кріт.
3.2. Які з щелеп, зображених на рисунку, містять зуби, що вкриті емаллю тільки з зовнішнього боку?
3.3. Які із зображених щелеп належать видам, що харчуються переважно тваринною їжею?
В4.Здатність гемоглобіну приєднувати до себе або ж оксигемоглобіну від’єднувати кисень ілюструється кривою дисоціації оксигемоглобіну. Ця крива описує залежність вмісту в крові оксигемоглобіну (у % від загальної кількості гемоглобіну) від напруги (парціального тиску) кисню в крові. В залежності від змін фізіологічних показників в крові дана крива зсувається вправо (3, ефект Бора) або вліво (2) відносно кривої за нормальних умов (1). Проаналізуйте графіки і визначте правильність наведених нижче тверджень.
У бланку відповідей вкажіть чи є кожне з наведених нижче тверджень правильним або неправильним.
а)Характер ділянки кривої 1 при зміні рО2 від 100 до 80 мм рт. ст. свідчить прозниження здатності крові транспортувати кисень за умов перебування людини в не провітреному приміщенні.
б)Спорідненість гемоглобіну до кисню зростає за умов зниження в плазмі крові рСО2;
в)У фізіологічних умовах найкращу здатність дисоціювати оксигемоглобін демонструє в межах зміни рО2 100 – 80 мм рт.ст.
Практичний тур
Завдання 1.(6 балів). Інформацію щодо успадкування груп крові людини за системою АВ0 представлено у таблиці. Вам запропоновано родовід сім'ї (схема), для членів якої Вам треба визначити групи крові.
Визначте, які групи крові Ви очікували б побачити у членів сім'ї, позначених на схемі цифрами 1-4? Врахуйте, що можливо декілька варіантів успадкування груп крові для одного члена сім'ї. Відповіді позначте знаком «+» в таблиці бланку для відповідей..
Група крові
Генотипи
людей
І
і0і0
ІІ
ІАІА; ІАі0
ІІІ
ІВІВ; ІВі0
ІV
ІАІВ
Завдання 2.(10 балів).Ідентифікація бактерій.
В колекції бактеріальних зразків у клінічній лабораторії знайшли 3 чашки Петрі з чистими культурами. Відомо, що серед них є Staphylococcussaprophyticus, Micrococcusluteus, Staphylococcusaureus. Однак невідомо, в якій саме чашці Петрі яка культура знаходиться. Провівши ряд тестів, дослідник отримав результати: Культура №1 – грампозитивний кок, має фермент каталазу, не ферментує глюкозу і не окиснюєманіт; Культура № 2 – грампозитивний кок, має ферменти каталазу, лейцитиназу та плазмокоагулазу, ферментує глюкозу і окиснюєманіт, чутливий до дії новобіоцину; Культура №3 – грампозитивний кок, має ферменти каталазу і не має лейцитинази та плазмокоагулази, ферментує глюкозу і окиснюєманіт, стійкий до дії новобіоцину; Завдання 1. Cкориставшись таблицею 1, визначте видову приналежність знайдених у лабораторії культур. Результати внесіть у бланк для відповіді.
-
Ознака
Staphylococcusaureus
Micrococcusluteus
Staphylococcussaprophyticus
Форма клітин
коки
коки
коки
Фарбування за Грамом
+
+
+
Каталаза
+
+
+
Ферментація глюкози
+
-
+
Лейцитиназа
+
-
-
Стійкість до новобіоцину
-
-
+
Плазмокоагулаза
+
-
-
Окиснення маніту
+
-
+
Завдання 3.(10 балів).Задача.У людини ген, що викликає гемофілію, рецесивний та міститься в Х-хромосомі, а альбінізм (відсутність пігменту) обумовлений аутосомним рецесивним геном. У батьків, нормальних за цими ознаками, народився син – альбінос і гемофілік. Визначте ймовірність народження в цій сім'ї здорових дочок.
11 04 22 Тема Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів.
Мета ознайомити учнів з антролічним впливом на біорізноманіття. Проблемами акліматизації та реакліматизації видів.
1 Найпоширенішими забруднювачами грунтів є
а)інвазійних видівб) залишки будівельних матеріалів, в) хімічні речовини, г) рад2. а)Поширення алергенних видів рослин - бур'янів спричиняють забрудненна) хімічб) біологічне
в) механічне
г) фізичне
3. Теплоенергетика спричиняє появу
а) радіоактивних відходів
б) сполук важких металів
в) пестицидів
г) сажі та незгорілих решток
4 Який вид транспорту є серйозним джерелом свинцевого забруднення?
а) автотранспорт
б) залізничний
в) трубопровідний
г) повітряний
5 Поступове погіршання властивостей грунту, що супроводжується зменщ=шенням вмісту гумусу і зниженням родючості - це
а) меліорація грунтів
б) деградація грунтів
в) іригація грунтів
г) біоакомуляція.
6 Зниження ph, зменшення кількості корисних бактерій, збільшення кількості хвороботворних грибів, зменшення кількості корисних грунтових комах, червів відбувається внаслідок
а) забруднення важкими металами
б) забрудненнв) засолення грунтів
г) ерозія грунтів
Опрацювати параграф 46, письмово дати відповідь на питання Поміркуй на сторінці 157.
Біорізноманіття - різноманітність життя в усіх його проявах, атакож показник складності організації біологічних систем - різноманітності їхніх компонентів.Розглядають різноманітність генетичне -різноманітність генів, видове - різноманітність видівЮ екосистемне - різноманітність екосистем. Біорізноманіття є одним з найважливіших показників життєздатності та стійкості біологічних систем різного рівня організації.На території нашої країни трапляється понад 70 тис. видів організмів. Твариннийиі рослинний світ України включає багато рідкісних, реліктових та ендемічних видів. На біорізноманіття негативно впливає інтенсивне вирубування лісів, унаслідок якого зникають види тварин і рослин.Збереження біорізноманіття - це збереження ресурсів, потрібних для збереження різноманітності генофонду нашої планети.
12 04 Тема Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.
Тести
1 Найбільш небезпечним для водних екосистем є
а)фізичне забрудненя
б) хімічне забруднення
в) механічне заьруднення
г) біологічне забруднення
2 Пристосування видів до умов нового середовища та нових угрупувань й екосистем
а) реаклімітизація
б) акліматизація
в) доместикація
г) біологічна інвазія
3 Реакліматизація - це
а) переселення організмів у місця, де вони раніше проживали, але з різних причин зникли
б) скорочення площі екосистем, позбавленння тварин місця живлення й розмноження
в) пристосування до умов нового середовища та нових угруповань й екосистем
г) зменшення кількості природних ресурсів для потреб людини
4 Карантин, викликаний поширенням вірусу COVID 19, є видом забруднення середовища
а) фізичним
б) космічним
в)хімічним
г) біологічним
5 Основна причина деградації біорізноманіття
а) руйнування природного середовища
б) збільшення видів
в) розширення ареалу середовища
6 Біорізноианіття - це
а) різноманітність життя рослинних істот
б) різноманітність організмів, види та їх угруповань
в) різноманітність житття тваринних істот
г) різноманітність життя усіх організмів
Опрацювати параграф 47Письмово завдання Поміркуй після параграфа, вивчити терміни.
Комментариев нет:
Отправить комментарий