Біологія 11 Класс

 24  05 22 Повторення теми сталий розвиток і раціональне природокористування.

Тести 

1Діяльність людини в природних екосистемах повинна бути

а) такою ,що приносить користь людині, але не завжди є безпечною для природи

б) спрямована на задоволення виключно потреб людини

в) раціонально

г) непрогнозовано

2 Одним із класичних прикладів сукцесій у середовищі є заростання лісового озера. Через обміління струмків, що живлять озеро притік води з нього зменшується. озеро міліє, заростає і змінюється його видовий склад.Який із законів природокористування описує цей приклад

а) все пов'язано з усім.

б) закон максимуму

в) закон падіння природно- ресурсного потенціалу

г) закон оптимуму.

  3 При вирощуванні сільськогосподарських культур для отримання високого врожаю необхідно забезпечити рослини достатньою кількістю світла, тепла, сонячної енергії, поживних речовин. З дією якого закону природокористування ми тут маємо справу

а) закон розвитку за рахунок зовнішнього середовища

б) усе повинно кудись діватися

в)  закон спільної дії природних чинників

г) закон максимуму

4 Причиною екологічної катастрофи на острові Пасха стало

а)винищення лісів

б) погіршання клімату

в) нездатність адаптуватися до умов життя

г) відмова від ведення сільського господарства

5 Причиною занепаду поселення вікінгів на острові Гренландія стало

а) винищення лісів

б) погіршання клімату

в) нездатність адаптуватися до умов життя в цьому середовищі

г) відмова від ведення сільського господарства

6 Новітні агротехнології передбачають

а) сучасні способи обробітку грунту

б) раціональний полив

 в) розумне використання добрив

г)меліоративні заходи

Повторити тему параграф 39 - 50.

 

 

 

 

 

 

 

 23 05 22

Повторення теми Застосування результатів біологічних  досліджень у медицині, селекції та біотехнології.

Завдання . Вставити пропущені слова.

1Відсутність чіткої законодавчої бази та правил поведінки з небезпечними біологічними об'єктами створює.....................................

2 З військовою метою використовують як самих збудників хвороб, так і токсичні продукти їхньої життєдіяльності, що розповсюджуються за допомогою.......................................

3 Розвиток медицини у цілому, а також профілактика й лікування інфекційних захворювань потребують................................

4 Кожна інфекція потребує своїх методів лікування і профілактики, що ускладнює ..............................................................

5 Біологічна зброя дегко транспортується, її складно......................................................

6 Ураховуючи потенційну загрозу ГМО, у багатьох країнах світу ухвалено............................................

Повторити темуЗастосування результатів біологічних дсліджень у медицині,селекції. та біотехнологій ,параграф 51-62.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 17 05 22 Тема Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист.Біологічна безпека та основні її напрямки.
Завдання Так- ні.
1 Мікроорганізми застосовують в біотехнології.
2 Виділяють 2 підходи до селекційної роботи з мікроорганізмами.
3 Як вектор для трасформації мікроорганізмів використовують плазмідну ДНК.
4 Важливе місце в селекції мікроорганізмів посідає виробництво рекомбінативних вакцин.
5 Новоутворені рослини розвиваються і ростуть не в пробірках.
6 За допомогою методів клітинної інженерії отримують гібриди соматичних клітин неспоріднених і еволюційно віддалених видів.
7 Для отримання трасгенних  рослин не використовують плазміди зі зміненою Т- ДНК.
8 Трансгенних тварин використовують для синтезу білків, які застосовують у фармокології.
9 Схильність до захворювання не залежить від наявності в геномі одного з багатьох алелів.
Опрацювати параграф 61, 62, сторінки 204- 205.
5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17 16 05 22 Тема  Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.
 
Тести 
1 Як називається сукупність тварин одного виду із певнимми спадковими особливостями: продуктивністю, морфологічними і фізіологічними ознаками, виведених людиною у результаті штучного добору:
а( сорт
б) штам
в) порода
г) група
2 Назвіть вченого, який створив теорію штучного добору:
а) Ж Б Ламарк
б) Ч Дарвін
в) К Ліней
г) Т Шванн
д) Г Мендель
3 Яка мінливість спрстерігається, коли при доборі організмів за певними ознаками одночасно виникають зміни інших ознак:
а) комбінативна
б) модифікаційна
в) корелятивна
г) мутаційна
4 Вкажіть , що називають штучним добором:
а) вибір найцінніших організмів для одержання нащадків із бажаними результатами
б) пошук генетично близьких видів та родів, що характеризуються подібними рядами спадкової мінливості.
в)вивчення ступеня вираженості стану залежно від інтенсивності і тривалості дії факторів зовнішнього середовиша.
г) процес природного вилучення із популяції організмів, що несуть мутантні летальні гени.
5 Зазначте особини, які вважаються неспорідненими:
а)що, немають спільних предків протягом 2 поколінь
б) що неиають спільних предків протягом 3 поколінь
в) що, не мають спільних предків протягом 4 поколінь
г) що, не мають спільних предків протягом 6 поколінь.
6 Що спостерігається при аутбридингу:
 а) збільшення кількості гомозигот
б) збільшення кількості гетерозигот
в) стабілізація співвідношення гомо- гетерозигот
г) зникнення гетерозигот
7 Як називається явище, за якого перше покоління гібридів, одержаних у результаті неспорідненого схрещування, має підвищені життєздатність і продуктивність порівняно з батьківськими організмами:
а) гібридизація
б) полімерія
в) гетерозис
г) епістаз
д) панмексія
8) Назвіть вченого, який вперше у 1924 році запропонував методику подрлання стерильності міжвидових гібридів у рослин:
а) О Ковалевський
б) С Навашин
в) Г Карпеченко
г) І Шиальгаузен
д) В Вернадський
9 вкажіть, що називається центром різноманіття 
а) територія, як характеризується найбільшою кількістю видів, що її населяють
б) територія, на якій зустрічається найбільша кількість сортів і форм культурних рослин
в) територія, на якій не працює природний добір
г) територія. на якій повністю відсутній антропогенний вплив.
Опрацювати параграф 57, 58, 59, 60. вивчити терміни.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 10 05 22 Тема Застосування методів генної та клітиннної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

 Тестові завдання
1 Нині селекція може стати основою реалізації багатьох глобальних цілей сталого розвитку. Це передусім
 а) інновації і інфраструктури
б) мир і справедливість
в) подолання бідності й розв'язання проблем голоду
2 Галузями селекції є
а) трансфігурація. явлення, трансляція
б) будівництво, консервації, руйнйвання ДНК
в) рослинництво, тваринництво, мікроорганізми
3 До зернових культур відносять
а) рис.просо, жито
б) бавовник, коноплі
в) лаванда. м'ята, троянда
4 Наука про створення нових та поліпшення вже існуючих порід тварин, сортів рослин та штамів мікроорганізмів
 а) генетика
б) біотехнологія
в) рослинництво
г) селекція
5 Селекція - це наука про:
а) спадковість і мінливість організмів
б) створення порід тварин, сортів рослин, штамів мікроорганізмів
в) утворення видів
г) механізм підтримки гомеостазу
6 Теоретичною основою  селекції є:
а)генетика
б) систематика
в) біоніка
г) палеобіологія
Опрацювати параграф 59, 60, письмово завдання Поміркуй на сторінці 200.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 09 05 22 Теиа Явище гетерозису та його генетичні основи. Значення для планування селекційної роботи вчення МІВавилова про центри різноманітності та походження  культурних рослин.
Завдання так - ні.
1Особливості селекції базується на тому, що юагато видів здатні до самозапилення та вегетативного розмноження.
2Для перехресного запилення рослин спочатку не потрібно отримувати чисті лінії.
3 Чисті лінії використовують для отримання гетерозиготніх гібридів.
Штучне подвоєння хромосомних наборів не приводить до появи поліплоїдних форм.
5Одним із методів отримання гаплоїдів є використання культури пиляків.
6 Особливості підходів до селекції тварин полягають у неможливості самозапліднення.
Опрацювати параграф 54, 55, письмово завдання 1 Поміркуй на сторінці 187. Оцінка буде виставлятися разом за завдання так - ні  іза завдання Поміркуй. Виконуйте завдання і надсилайте.
 
 
 
 
 
03 05 22 Тема Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів.
Завдання Так- Ні.
1 Зелена  революція дала змогу розв'язати проблему нестачі продуктів харчування.
2 Термін Зелена революція запропонував Вільям Гауд.
3 Сучасний розвиток сільського господарства не призвів до глоьальних проблем.
4 Створення генних банків тварин не пов'язане із значними труднощами\
5 Подолати негативні наслідки Зеленої революції можливо завдяки селекції нових сортів рослин і порід тварин.
6 Сорти рослин, породи тварин і штами мікроорганізмів не є штучними популяціями організмів. 
7 Як штучні популяції сорти, породи і штами мають низьку генетичну різноманітність.
8 Глобальним завданням селекції є поліпшення корисних властивостей культурних рослин, свійських тварин і мікроорганізмів.
9 Часто завезені сорти чи породи виправдовують очікування.
Людина постійно намагалася поліпшити їхні властивості.Вона несвідомо робила вибір на користь особин. Таку форму називають несвідомою.У подальшому людина цілеспрямовано почала добирати особин, тобто здійснювати методичний добір.Осноаними методами селекції є штучний добір і гібридищація. Виділяють 2 типи штучного добору: масовий та індивідуальний.
За масового  відбирають групу особин за критеріями, що цікавлять людину.Індивідуальний добір - вивчають спадкові властивості окремої тварини чи рослини. Гібридизація - метод селекції, що полягає в отриманні організмів з потрібними властивостями за допомогою систем сжрещування.
Особливості селекції рослин базується на тому, що багато видів здатні до самозапилення та вегетативного розмноження.Особливості підходів  до селекції тварин полягає у неможливості самозапліднення, доволі великій тривалості життєвого циклу, складності отримання поліплоїдних форм.
Опрацювати параграф 53, 56.. Вивчити терміни.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
02 05 22 Тема. Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених - селекціонерів.
Із середини 40-х років минулого століття по всьому світові в сільському  господарстві почалися процеси, що дістали назву Зелена революція. Це комплекс змін у сільському господарстві, які сприяли значному збільшенню сільськогосподарської продукції. Наряду з використанням сучасної агротехніки - сучасних  прийомів вирощування культурних рослин, створенню продуктивніших сортів культурних рослин і порід тварин.Негативні наслідки Зеленої революціі: появи і розповсюдження нових пестицидів, ерозія грунтив, скорочення біорізномаеіття, зменшення генетичного різноманіття сортів і порід, локальні еколокічні катастрофи. В Україні на базі Інституту рослииництва створено Центр генетичних ресурсів рослин України Основне завдання- зібрання повної колекції культур, які вирощуються в Україні.Селекція - наука про створення нових і поліпшенн явже існуючих сортів рослин і порід тварин, штамів мікроорганізмів. Глобальним завданням сучасної селекції є поліпшення корисних властивостей культурних роспин, свійських тварин відпово до конкретних потреб людини.
Опрацювати параграф 51, 52.Творче завдання на сторінці 177, після параграфа 52.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0218 04 22 Практична робота Оцінка екологічного стану свого регіону. 
Виконати  практичну роботу на сторінці171. В першому завданні  аналізувати побутові відходи. В другому берете на вибір. Таблицю можете не креслити.
Повторити параграф 47.
 
19 04 22 Тема Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди.
Завдання Так - Ні.
1 Охорона біорізноманіття неможлива  без створення відповідної законодавчої бази та міжнародного співробітництва.
2 Смарагрова мережа була створена у 1998році.
3 МСОП не висвітлює проблеми збереження біорізноманіття.
4 Всесвітній фонд природи опікується збереженням і відновленням навколишнього середовища.
5Міжнародний день біологічного різноманіття започатковано у 1998 році.
6 У замороженому стані незберігається спадковий матеріал.
Опрапцювати параграф 48,завдання Поміркуй на сторінці 164. письмово. 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
11клас. Біологія. Опрацювати параграф 50,  завдання після параграфа 50.

021121 Тема Водне середовище життя.
Мета актуалізувати знання учнів про різноманітність середовищ  життя., формувати уміння працювати з різними джерелами., вмховувати ціннісне ставлення до тварин водного середовища.
Обладнання підручник, роздатковий матеріал,таблиці.
Тип уроку комбінований.
Хід уроку.
1 Організаційний момент
2 Актуалізація опорних знань івмінь.
Прийом Бліцопитування.
1 Якіє умови існування організмів?
2 Які тварини пристосовані до польоту?
3 Які тварини пристосовані до водного середовища?
3Вивчення нового матеріалу.
Особливості чинників водного середовища є те, що освітлення і кисень.Температура змінюється у більш вузьких межах. Важливим фактором є содоність.Характерна обтічна форма тіла. Вона у 800 разів щільніща за повітря і пересуватися у ній легко.В умовах нестачі світла деякі організми отримали спеціальні органи,які світяться. З органів чуття розвиваються слух і нюх. Рослини пристосовані до верхніх шарів, бо промені світла проникають не дуже глибоко. 
4Узагальнення і систематизація знань. 
У водному середовищі зародилося і продовхує існувати......в його величезному розмаїтті. Головними особливостями водного середовища є ....... та .........Вміст кисню у воді майже в 25 разів............., ніж у повітрі, що дуже впливає на мешканців водойм.
Прийом Міні- практикум.
Що є характерним для водного середовищ: 
мало кисню, багато кисню, нестача води, мало світла,низька щільність, низький тиск, високий тиск, великі перепади температури, малі перепади температури.
Прийом 5 речень.Підсумок уроку.
Домашнє завдання опрацювати параграф 14,скласти кросворд Мешканці водойм.

1412 21Тема Профілактика інфекційних , неінфекційних , інвазійних .захворювань.
Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант
1Сукупність молеку, клітин, тканин й органів. які захищають організм від генетично чужорідних клітин або речовин, що надходять із середовища або утворюються в організмі це........
2 Цей рівень організації цмунної системи має обмежений доступ до деяких органів...........
3 На цому рівні елементи імунної системи здатні до рециркуляції.............
4 До центральних органів імунної системи відносять................
5 На цьому рівні елементи імунної системи секретуються її клітинами і можуть фуекціонувати як самостійні агенти..............
6Цей вид імунітету має спадковий характер і позбавлений імунологічної пам'яті........
Вивчення нового матеріалу. 
Хвороба - порушення нормальної життєдіяльності людини. Наука.яка вивчає хвороби називається нозологією. Хвороби бувають : спадкові, набуті, паразитичні. За анатомо- фізіологічними системами, за ознаками статі та віку,за екологічними принципами. Причини захворювання: спадковість,спосіб життя, навколишнє середовище. охорона здороі'я. Типи неінфекційних: серцево- судинні, рак. хронічні респіраторні. діабет. Інфекційні:  вірусні. пріонні. 
бактеріальні, грибкові. Іевазійні: Гельмінтози, прои
тозойні, акаріазис, ентомози.
Опрацювати параграф 24 ,запитання після параграфу,підготувати проект Особиста програма зміцнення здоров'я,підготуватися до практичної роботи , сторінка 90.

16 1221 Тема Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань.
Мета Навчитися складати рекомендації щодо профілактики інфекційних, неінфекційних, інвазійних захворювань.
Обладнання підручник.
                         Хід роботи
Бесіда
1Які хвороби називаються неінфекційними?
2 Навести приклади.
3Які хвороби називаються інфекційними?
4Навести приклади.
5 Які хвороби називаються інвазійними?
6 Навести приклади.
7 У чому полягає профілактиеа неінфекційних хвороб?
8 У чому проявляється профілактика інфекційеих хвороб?
9 У чому проявляється профілактика інвазійних хвороб?
Завдання в підручнику на сторінці 90, виконуємо в робочих зошитах.

Домашнє завдання Повторити тему Біологічні основи здорового способу життя. параграф 18 _ 24.. Підготуватися до тематичного оцінювання.
07.02 2022 Тема Агроценози, їхня структура та особливості        функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

11 клас

Тема: «Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів»

Мета:

освітня: розглянути особливості взаємодії ор­ганізмів в агроценозах, з'ясувати структуру, особливості функціонування та шляхи підвищення продуктивності агроценозів;

розвивальна: розвивати вміння аналі­зувати отриману інформацію щодо взаємодії штучнихта природних екосистем;

виховна: виховувати розуміння єдності всіх видів живих організмів у природі.

Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: агроценози, агроекологія, альтернативне землеробство.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Вправа «Вірю – не вірю»

  1. Екосистема може нормально функціонувати лише за відносно стабільних умов зовнішнього середовища

  2. Угруповання організмів утворюють з навколишнім середовищем єдине ціле – екосистему

  3. Екосистеми не саморегульовані системи, які не здатні підтримувати гомеостаз

  4. В екосистемах відбуваються поступальні зміни у відповідь на зміни у взаємодії між живими організмами

  5. Прикладом циклічних змін в екосистемі може бути замулення озера

  6. Залежно від умов ділянки на початку процесу, виокремлюють первинну та вторинну екологічну сукцесії

  7. Прикладом вторинної сукцесії може бути оселення лишайників на скельних породах

  8. Прикладом первинної сукцесії може бути відновлення лісів після пожеж

  9. Регресивні сукцесії, пов'язані зі спрощенням екосистем, зниженням чисельності й продуктивності організмів

  10. Прикладом регресивної сукцесії є Азовське море

  11. Сукцесії ведуть до зростання біорізноманіття, але лише до клімаксної стадії

Пригадайте! Що таке штучні екосистеми?

У світі масово вирощують лише 90 видів рослин, а основну масу рослинних харчових продуктів дають не більш ніж 20 видів, 14 з них належать до двох родин - злакових і бобових. До хлібних злакових людства належать лише 7 культур. Це пшениця, рис, кукурудза, жито, а також ячмінь, овес і просо, що й утворюють переважну більшість агроекосистем. А чим агроекосистеми відрізняються від природних екосистем?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

АГРОЕКОСИСТЕМИ (агроценози) - це штучні екосистеми, створені людиною для отримання сільськогосподарської продукції( поля, штучні пасовища, городи, сади, виноградники, ягідники, квітники, лісопаркові смуги).

За оцінками науковців усі агроценози займають близько 10 % поверхні суші і дають людству 90% харчової енергії.

Структура агроценозу. Агроценозам притаманні ті самі ознаки, що й природним екосистемам. До їх складу входять певні види рослин або тварин, що визначають вид агроценозу, вони мають певний тип взаємодії між організмами, що їх утворюють. Такі штучні екосистеми містять ті самі складники, що й природні: продуценти, наприклад, жито й бур'яни, консументи, поміж яких комахи, гризуни, а також редуценти - гриби та бактерії (рис. 150). Людина є обов'язковою ланкою харчового ланцюга в будь-якому агроценозі. Вона створює цей агроценоз, забезпечує його високу продуктивність, а потім збирає та використовує врожай.

Агроекологія - розділ екології, що вивчає взаємини організмів з чинниками довкілля у процесі сільськогосподарського виробництва. Найважливіше завдання цього розділу - розроблення методів, які забезпечили б високу продуктивність угідь та отримання екологічно чистої продукції з найменшими затратами енергії.

Основними екологічними проблемами сучасного землеробства (самостійна робота з матеріалом підручника)

  • спустелювання земель - деградація земель у посушливих ділянках земної поверхні, що відбувається під дією природних (зміни клімату, водний дефіцит) або антропічних (надмірне випасання, вирубування лісів, будівництво доріг тощо) чинників;

  • ерозія ґрунту - процес руйнування й знищення ґрунтового покриву під дією води (водяна ерозія), вітру (вітрова ерозія), перевипасу, тобто надмірного випасання (пасовищна ерозія), зрошення (іригаційна ерозія), промислової діяльності (техногенна ерозія);

  • засолення ґрунту - накопичення в його верхніх шарах солі, що виникає під дією ґрунтових і поверхневих вод, надмірного поливу, надмірного зрошення;

  • підтоплення та заболочування - збільшення вмісту води в ґрунті внаслідок зміни гідрологічного режиму території;

  • забруднення ґрунтів - надходження й накопичення в ґрунті сполук важких металів, пестицидів, радіонуклідів, що позначаються на родючості ґрунтів й здоров'ї людини;

  • виснаження ґрунту - збіднення ґрунтів на вміст гумусу (дегуміфікація), Кальцію (декальцінація) та інших елементів живлення рослин;

  • забур'яненість угідь - поширення аборигенних (щириця звичайна, осот польовий рожевий), інвазійних (галінсога дрібноквіткова, амброзія полинолиста), стійких до гербіцидів (лобода біла, березка польова) видів бур'янів, що знижує врожайність і якість продукції, є причинами отруєння тварин і захворювань людей, поширення паразитів рослин.

Основою сучасного землеробства мають стати закони екології та екологічно обґрунтовані заходи:

фітомеліорація, сівозміна, застосування сидератів (зелених добрив).

Сьогодні в світі впроваджують кілька напрямів альтернативного землеробства: органічне землеробство, біодинамічне землеробство, біоінтенсивне міні-землеробство, малозатратне стале землеробство, екологічне землеробство, пермакультура. Все більше застосовують контурне землеробство (формування полів відповідно до контурів певного типу ґрунтів), адаптивне рослинництво (управління ростом і розвитком культурних рослин на основі інформації про стан рослин у кожний даний момент), органічне землеробство (з повною відмовою від мінеральних добрив, отрутохімікатів). Застосування закритих або краплинних зрошувальних систем.

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Завдання на порівняння

Порівняйте за допомогою таблиці в робочому зошиті природні екосистеми та агроекосистеми. Сформулюйте висновок про їхню стійкість у часі.

Ознака

Природні екосистеми

Агроекосистеми

Тип екосистем (за стійкістю)



Причини виникнення



Видове біорізноманіття



Кругообіг речовин



Трофічні ланцюги й мережі



Ступінь біопродуктивності



Саморегуляція



Джерело енергії



Кругообіг речовин і потік енергії



Панівна форма добору





ІV. Інструктаж домашнього завдання

  1. Опрацювати § 36-37 повторити космічна роль зелених рослин вивчити терміни підручника, пит. усно;

  2. Біологія + Дизайн. Пермакультура в присадибному господарстві

  3. 2021 н. р.

    I етап Всеукраїнської олімпіади з біології - 11 клас

    Теоретичний тур

    Тестові завдання ( група А )

    Виберіть одну правильну відповідь. (Правильна відповідь оцінюється в 0,5 б.)

    1.Продихи містяться в:

    а) корі; б) корку; в) кірці; г) шкірці.

    2. У стеблі деревних рослин механічні тканини розташовані у:

    а) осьовому циліндрі; б) серцевині; в) ендодермі;

    г) серцевині та осьовому циліндрі.

    3.Який параметр квітки неможливо визначити на основі її діаграми?

    а) кількість елементів оцвітини;

    б)розташування та особливості елементів оцвітини ;

    в) положення зав’язі ; г) кількість тичинок ;

    4. Здатність рослин відновлювати втрачені органи або

    ушкоджені частини, називають :

    а) трансформацією ;б) мацерацією ; в) регенерацією ;

    г) стратифікацією ;

    5.Бічні корені у рослин формуються в :

    а) провідній зоні ; б) всисній зоні ;в) зоні розтягування ;

    г) зоні поділу ;

    6.Вкажіть, як називається екологічна група

    водоростей, представники якої мають дрібні розміри і

    знаходяться у завислому стані в товщі води :

    а) едафітон ;б) планктон ; в) бентос ; г) перифітон.

    7.У результаті мейозу в організмі мохів утворюються:

    а) всі клітини гаметофіту; б) всі клітини спорофіту ;

    в) гамети; г) спори.

    8.За типом живлення ланцетник є типовим:

    а) паразитом; б) сапрофітом;в) хижаком; г) фільтратором.

    9.У хрящових риб:

    а) відсутні як зяброві кришки, так і плавальний міхур;

    б) відсутні зяброві кришки, але є плавальний міхур;

    в) є плавальний міхур, але відсутні зяброві кришки;

    г) є клоака, але відсутній плавальний міхур.

    10.Педипальпи наявні в :

    а) комах; б) павуків ; в) молюсків; г) ногохвісток.












    11. Найвищу здатність до фагоцитозу мають:

    а) нейтрофільні лейкоцити; б) тромбоцити;

    в) В-лімфоцити; г) макрофаги (моноцити).

    12. Протибольовий центр локалізується у:

    а) довгастому мозку; б) мості;в) мозочку; г) середньому мозку.

    13.Пріони складаються:

    а) тільки з ліпідів;б) тільки з білків;

    в) тільки з нуклеїнових кислот; г) тільки з вуглеводів.

    14.Спільним для клітин прокаріотів та еукаріотів є наявність:

    а) рибосом; б) муреїну у клітинній стінці;

    в) мітохондрій; г) ендоплазматичної стінки.

    15.При неповному домінуванні в результаті моногібридногосхрещування відбувається розщеплення за фенотипом у співвідношенні:

    а) 9 : 3 : 3 : 1; б) 1 : 2 : 1; в) 3 : 1; г) 1 : 1.

    16.Під час фізичного навантаження одним з джерел енергії для м'язів є глюкоза, утворена внаслідок глюконеогенезу. В якому органі цей процес відбувається найбільш інтенсивно ?

    а) нирки; б) м’язи;в) печінка; г) тонкий кишечник.

    17. Яка сполука є кінцевим продуктом гліколізу?

    а) вуглекислий газ; б) лактат;

    в) піруват; г) аденозинтрифосфат.

    18. Коли здійснюється кепуваннямРНК ?

    а) під час транскрипції; б) після повного закінчення транскрипції; в) під час транспорту мРНК в цитоплазму;

    г) під час трансляції.

    19.Позахромосомними генетичними елементами бактерій є:

    а) пілі; б) рибосоми;

    в) піруват; г) плазміди.

    20. У помідорів пурпурне забарвлення стебла(А) домінує над зеленим (а), розсіченелистя (В) - над цільнокраїм (b). Оберіть

    генотип гомозиготної рослини із зеленим стеблом і розсіченим листям:

    а) ААВВ; б) АаВb; в) ааВВ; г) ААbb.


    Тестові завдання (група Б)

    У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильними можуть бути від одної до декількох.(Правильна відповідь оцінюється в 1 бал)

    1. Укажіть рослини, у яких листки позбавлені продихів :

    а) елодея; б) береза; в) латаття біле;

    г) валіснерія; д) півники.

    2. Оберіть правильні твердження :

    а) всі дводольні рослини є покритонасінними;

    б) всі однодольні рослини є покритонасінними;

    в) хвощі є покритонасінними рослинами;

    г) всі дерева є покритонасінними рослинами;

    д) папороті є покритонасінними рослинами.

    3Для хвойних рослин характерні ознаки:

    а) наявність насіннєвої шкірки; б) утворення плодів;

    в) вітрозапилення; г) широкий спектр життєвих форм;

    д) перевага спорофіту у життєвому циклі.

    4. З наведеного переліку оберіть рослини, для яких притаманні одностатеві квітки:

    а) обліпиха; б) огірок; в) верба; г) помідор;д) вишня.

    1. Фотосинтез з виділенням кисню здійснюють:

    а) хлорела; б) дріжджі; в) ціанобактерії;

    г) зелені бактерії; д) евглена зелена.

    6. До ксерофітів належать:

    а) саксаул, товстянка; б) латаття, очерет;в) рогіз, проліски;

    г) тюльпан, конвалія; д)бріофіліум, агава.

    7. До бактеріальних захворювань рослин належать:

    а) кільцева гниль; б) парша;в) тютюнова мозаїка;

    г) п’ятнистість плодів томатів; д) фітофтороз.

    8. До складу «кефірних зерен» входять:

    а) молочнокислі бактерії; б)пропіоновокислі бактерії;

    в) метаногенні бактерії; г) оцтовокислі бактерії; д) дріжджі.

    9. Серед комах крила можуть бути наявні у:

    а) тарганів; б)бліх; в) робочих бджіл;

    г) вошей; д) робочих мурах.

    10. Укажіть риси будови тіла притаманні кільчастим червам:

    а) первинна порожнина тіла; б) вторинна порожнина тіла;

    в) сегментованість тіла; г) наявність двокамерного серця;

    д) черевний нервовий ланцюг.

    11.Моторні нейрони людини мають :

    а) один аксон ; б) один дендрит; в) одне ядро;

    г) одну мітохондрію ; д) один аксонний горбик.

    12. Двомембранну будову мають:

    а) ядро;б) мітохондрії;в) пластиди; г) вакуолі;д) рибосоми.

    13. Зазначте, які функції в клітині виконуєплазматична мембрана еукаріотичнихклітин:

    а) відокремлює внутрішнє середовищеклітини від зовнішнього;

    б) відповідає за синтез білків;

    в) забезпечує енергетичні потреби клітини;

    г) забезпечує вибіркову проникність;д) сприймає подразники.

    14. Вкажіть, які організми запасаютьвуглеводи у вигляді глікогену:

    а) гриби;б) віруси;в) бактерії;г) рослини;д) тварини.

    15.Хвороба, яка ніколи не передається від батька до сина,

    може спадкуватися як :

    а) залежна від статі; б) зчеплена з Х-хромосомою; в) аутосомна;

    г) мітохондріальна; д) зчеплена з Y-хромосомою.

    16. Матеріальними носіями спадкової інформації можуть бути:

    а) АТФ; б) вітаміни; в) ДНК; г) РНК; д) пріони.

    17.Чим довше історично співіснує система паразит-хазяїн, тим менше негативноговпливу паразита на хазяїна – це поясню-

    ється:а) принципом емерджентності;б) правилом конструктивної емерджентності;в) законом необхідної різноманітності;г) законом подібності;д) законом збільшення ступеня ідеальності(ефект «чеширського кота»).

    18. Укажіть непластичні види щодо типу харчування:

    а) ведмідь; б) коала; в) лінивець; г) горобець; д) панда.

    19.Нобелівську премію з фізіології та медицини у 2020 році отримали ХарвіДж. АльтерМайкл ХоутонЧарльз М. Райсза «вікриття вірусу»:

    а) гепатиту А; б) гепатиту В;в) гепатиту С; г) гепатиту Д.

    20.Виберіть прояв закону єдності організму й середовища його існування.

    а)швидкість бігу гепарда зростає у наслідок тренування його м’язів;

    б)зменшення температури повітря восени є стимулом до пожовтіння листя дерев; в)вичерпання бактеріями запасу поживних речовин у пробірці спричиняє сповільнення росту їх колонії; г)плоске тіло ската є адаптивною ознакою бентосних організмів



    Тестові завдання групи В(по 4 бали)

    В1. Встановіть відповідність між рисою організму й особливістю наземно-повітряного середовища, пристосуванням до якої вона є.


    1. довгий корінь

    2. велика концентрація

    сахарози в цитоплазмі

    3. широкі вуха

    4. наявність крил

    А твердість ґрунту

    Б висока температура

    В заморозки

    Г низька густина повітря

    Д нестача води





    В2. За описом функції вкажіть про який з вітамінів іде мова.


    1.синтезування нікотинамідаденіндинуклеотиду;

    2.утворення колагену;

    3.участь у світлосприйнятті;

    4.потрібен для відкладання Кальцію у кістках

    А Вітамін С

    Б Вітамін РР

    В Вітамін А

    Г Вітамін К

    Д Вітамін Д3


    В3.На рисунку зображено нижні щелепи, які притаманні певним групам хребетних тварин.

    3.1 Встановіть відповідність між зображеннями щелеп і назвами тварин, яким вони можуть належати:

    А – заєць; Б – кінь; В – крокодил; Г – пінгвін; Д – собака; Е – кріт.

    3.2. Які з щелеп, зображених на рисунку, містять зуби, що вкриті емаллю тільки з зовнішнього боку?

    3.3. Які із зображених щелеп належать видам, що харчуються переважно тваринною їжею?


    В4.Здатність гемоглобіну приєднувати до себе або ж оксигемоглобіну від’єднувати кисень ілюструється кривою дисоціації оксигемоглобіну. Ця крива описує залежність вмісту в крові оксигемоглобіну (у % від загальної кількості гемоглобіну) від напруги (парціального тиску) кисню в крові. В залежності від змін фізіологічних показників в крові дана крива зсувається вправо (3, ефект Бора) або вліво (2) відносно кривої за нормальних умов (1). Проаналізуйте графіки і визначте правильність наведених нижче тверджень.

    У бланку відповідей вкажіть чи є кожне з наведених нижче тверджень правильним або неправильним.

    а)Характер ділянки кривої 1 при зміні рО2 від 100 до 80 мм рт. ст. свідчить прозниження здатності крові транспортувати кисень за умов перебування людини в не провітреному приміщенні.

    б)Спорідненість гемоглобіну до кисню зростає за умов зниження в плазмі крові рСО2;

    в)У фізіологічних умовах найкращу здатність дисоціювати оксигемоглобін демонструє в межах зміни рО2 100 – 80 мм рт.ст.










    Практичний тур

    Завдання 1.(6 балів). Інформацію щодо успадкування груп крові людини за системою АВ0 представлено у таблиці. Вам запропоновано родовід сім'ї (схема), для членів якої Вам треба визначити групи крові.

    Визначте, які групи крові Ви очікували б побачити у членів сім'ї, позначених на схемі цифрами 1-4? Врахуйте, що можливо декілька варіантів успадкування груп крові для одного члена сім'ї. Відповіді позначте знаком «+» в таблиці бланку для відповідей..





    Група крові

    Генотипи

    людей

    І

    і0і0

    ІІ

    ІАІА; ІАі0

    ІІІ

    ІВІВ; ІВі0

    ІV

    ІАІВ








    Завдання 2.(10 балів).Ідентифікація бактерій.

    В колекції бактеріальних зразків у клінічній лабораторії знайшли 3 чашки Петрі з чистими культурами. Відомо, що серед них є Staphylococcussaprophyticus, Micrococcusluteus, Staphylococcusaureus. Однак невідомо, в якій саме чашці Петрі яка культура знаходиться. Провівши ряд тестів, дослідник отримав результати: Культура №1 – грампозитивний кок, має фермент каталазу, не ферментує глюкозу і не окиснюєманіт; Культура № 2 – грампозитивний кок, має ферменти каталазу, лейцитиназу та плазмокоагулазу, ферментує глюкозу і окиснюєманіт, чутливий до дії новобіоцину; Культура №3 – грампозитивний кок, має ферменти каталазу і не має лейцитинази та плазмокоагулази, ферментує глюкозу і окиснюєманіт, стійкий до дії новобіоцину; Завдання 1. Cкориставшись таблицею 1, визначте видову приналежність знайдених у лабораторії культур. Результати внесіть у бланк для відповіді.


    Ознака

    Staphylococcusaureus

    Micrococcusluteus

    Staphylococcussaprophyticus

    Форма клітин

    коки

    коки

    коки

    Фарбування за Грамом

    +

    +

    +

    Каталаза

    +

    +

    +

    Ферментація глюкози

    +

    -

    +

    Лейцитиназа

    +

    -

    -

    Стійкість до новобіоцину

    -

    -

    +

    Плазмокоагулаза

    +

    -

    -

    Окиснення маніту

    +

    -

    +


    Завдання 3.(10 балів).Задача.У людини ген, що викликає гемофілію, рецесивний та міститься в Х-хромосомі, а альбінізм (відсутність пігменту) обумовлений аутосомним рецесивним геном. У батьків, нормальних за цими ознаками, народився син – альбінос і гемофілік. Визначте ймовірність народження в цій сім'ї здорових дочок.


    11 04 22 Тема Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів.

    Мета ознайомити учнів з антролічним впливом на біорізноманіття. Проблемами акліматизації та реакліматизації видів.

    1 Найпоширенішими забруднювачами грунтів є 

    а)інвазійних видівб) залишки будівельних матеріалів, в) хімічні речовини, г) рад2. а)Поширення алергенних видів рослин - бур'янів спричиняють забрудненна) хімічб) біологічне

  4. в) механічне

  5. г) фізичне

  6. 3. Теплоенергетика спричиняє появу

  7. а) радіоактивних відходів

  8. б) сполук важких металів

  9. в) пестицидів

  10. г) сажі та незгорілих решток

  11. 4 Який вид транспорту є серйозним джерелом свинцевого забруднення?

  12. а) автотранспорт

  13. б) залізничний

  14. в) трубопровідний

  15. г) повітряний

  16. 5 Поступове погіршання властивостей грунту, що супроводжується зменщ=шенням вмісту гумусу і зниженням родючості - це

  17. а) меліорація грунтів

  18. б) деградація грунтів

  19.  в) іригація грунтів

  20. г) біоакомуляція.

  21. 6 Зниження ph, зменшення кількості корисних бактерій, збільшення кількості хвороботворних грибів, зменшення кількості корисних грунтових комах, червів відбувається внаслідок

  22. а) забруднення важкими металами

  23. б) забрудненнв) засолення грунтів 

  24. г) ерозія грунтів

Опрацювати параграф 46, письмово дати відповідь на питання Поміркуй на сторінці 157.

Біорізноманіття - різноманітність життя в усіх його проявах, атакож показник складності організації біологічних систем - різноманітності їхніх компонентів.Розглядають різноманітність генетичне -різноманітність генів, видове - різноманітність видівЮ екосистемне - різноманітність екосистем. Біорізноманіття є одним з найважливіших показників життєздатності та стійкості біологічних систем різного рівня організації.На території нашої країни трапляється понад 70 тис. видів організмів. Твариннийиі рослинний світ України включає багато рідкісних, реліктових та ендемічних видів. На біорізноманіття негативно впливає інтенсивне вирубування лісів, унаслідок якого зникають види тварин і рослин.Збереження біорізноманіття - це збереження ресурсів, потрібних для збереження різноманітності генофонду нашої планети.

12 04 Тема Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

Тести

1 Найбільш небезпечним для водних екосистем є

а)фізичне забрудненя

б) хімічне  забруднення

в) механічне заьруднення

г) біологічне забруднення

2 Пристосування видів до умов нового середовища та нових угрупувань й екосистем

а) реаклімітизація

б) акліматизація

в) доместикація

г) біологічна інвазія

3 Реакліматизація - це

а) переселення організмів у місця, де вони раніше проживали, але з різних причин зникли

б) скорочення площі екосистем, позбавленння тварин місця живлення й розмноження

в) пристосування до умов нового середовища та нових угруповань й екосистем

г) зменшення кількості природних ресурсів для потреб людини

4 Карантин, викликаний поширенням вірусу COVID 19, є видом забруднення середовища

а) фізичним

б) космічним

в)хімічним

г) біологічним

5 Основна причина деградації біорізноманіття

а) руйнування природного середовища

б) збільшення видів

в) розширення ареалу середовища

6 Біорізноианіття - це

а) різноманітність життя рослинних істот

б) різноманітність організмів, види та їх угруповань

в) різноманітність житття тваринних істот

г) різноманітність життя усіх організмів

Опрацювати параграф 47Письмово завдання Поміркуй після параграфа, вивчити терміни.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Природознавство 5 клас.

01 11 21  Практичне заняття Тема Розділення сумішей фільтруванням.  Девіз уроку Без сумніву, всі наші знання починаються з досліду.  Мета на...